Hoe gaat het met…? Han Meijer mist zijn mannenkoor, zijn studenten en de concerten

Naam: Han Meijer

Leeftijd: 64

Beroep: concertpianist, dirigent ,docent

Competitieklasse: 3e

Tafeltennist al 25 jaar.

– Wat heb je het meest gemist de afgelopen tijd?

,,Het meest gemist heb ik de concerten, de repetities en de sociale contacten.

Het tafeltennis betekent voor mij een fysieke uitlaatklep, waarbij de spanningen in  mijn vak als uitvoerend kunstenaar kunnen worden geventileerd, hetgeen zeer bevrijdend werkt.”

Waar krijg je energie van in coronatijd?

,,Het meeste energie krijg ik om nieuwe pianowerken in te studeren, die om redenen van een volle agenda altijd vooruit geschoven worden naar de vakanties.

Door het summum van ‘vrije’ tijd groeit het zelfvertrouwen op mijn vakgebied ,wat weer wordt omgezet in nieuwe energie.”

– Welke nieuwe hobby’s / bezigheden heb je ontdekt in de coronaperiode?

,,Ik heb in de coronatijd gecomponeerd en gearrangeerd voor mijn mannenkoor.

Het scheppen van een muzikaal ‘maatpak’ is best tijdrovend maar ook bevredigend werk.”

-Waar heb je je het meest aan geërgerd de afgelopen tijd?

,,Ik ben een beetje klaar met alle experts die hun eindeloos verhaal komen vertellen,

waarbij alle facetten van deze pandemie tot achter de komma worden geanalyseerd.”

– Wat doe je om  je conditie op peil te houden?

,,Lastige vraag; vanwege alle beperkingen gaat het niet verder dan een beetje wandelen en fietsen.”

– Je bent pianist, dirigent en geeft les aan het conservatorium. Welke invloed heeft de coronacrisis op al je muzikale activiteiten?

Het feit dat wij bezig zijn met akoestisch profileren maakt een online-les bijkans onmogelijk. Er zijn dus talrijke maanden verstreken zonder lessen op het conservatorium. Momenteel ben ik weer in functie, echter onder een strikt protocol.

Ook de koorrepetities zijn vanwege het besmettingsgevaar verboden.”

-Je hebt vorig jaar een CD uitgebracht met liederen die in de Eerste en Tweede Wereldoorlog, onder andere in concentratiekamp Theresienstadt zijn geschreven. Kun je daar iets meer over vertellen?

,,Deze CD is gemaakt met de Engelse mezzo-sopraan Emma Brown ter gelegenheid

van 75 jaar bevrijding. Alle liederen zijn gecomponeerd tijdens de twee wereldoorlogen in diverse talen. Door de covid-pandemie zijn alle concerten en presentaties in Nederland, Engeland, Schotland en Frankrijk afgezegd helaas.”

-Wanneer denk je weer te kunnen optreden? Zijn er al concerten gepland?

Ik hoop dat het ons gegeven is dat wij rond de Kerst van dit jaar weer kunnen optreden.”

– Tafeltennis is voor jou een ideale uitlaatklep. Als er weer binnen weer getafeltennist kan worden, haal je dan direct weer je batje tevoorschijn? Of kijk je voorlopig de kat uit de boom?

“,,Ja,meteen!!!!!, de kat laat ik zitten waar die zit.”

– Heb je al een idee hoe jouw zomer er uit gaat zien?

Hopelijk  kunnen wij dan op beperkte schaal weer repeteren, het zal voor de amateurs veel moeite kosten om de conditie fysiek en mentaal weer op orde te krijgen. Persoonlijk kies ik niet voor een vakantie…..die heb ik al gehad.”

Foto: Oscar Timmers (foto bovenaan: Julian Lukassen)