‘Hoe gaat het met… ? Eleonor Pohlman, de schrik van elke tegenstander

Leeftijd: 66 jaar

Competitieklasse: 5e klasse

Tafeltennist al 52 jaar

Eleonor begon in 1968 te tafeltennissen bij de RKTTV Diemen. Rond 1975 is ze competitie gaan spelen met Ingeborg Korte, die nu nog steeds met haar speelt op de woensdagochtend, en met Anneke Eekels. Er waren toen twee damesteams in de afdeling Amsterdam. In het Gooi is er nooit een afdelingscompetitie voor vrouwen van de grond gekomen, hoewel de bond dat wel graag wilde. In Diemen en omstreken was Eleonor bekend als de schrik van elke tegenstander vanwege haar sterk verdedigende spel.

Na haar verhuizing naar Hilversum kwam ze in 1993 bij Victoria terecht. Ze heeft in veel verschillende teams gezeten, onder andere met Hans Stoop en Gerard den Blanken, die nu nog spelen bij de overdaggroepen. Ooit is er tijdens een competitiewedstrijd een vrouw huilend weggelopen omdat Eleonor elke bal terugbracht. Soms gebeurde het ook dat de tegenstander het opgaf, kwaad werd en zei: ‘Dit is geen spel!’ Voor haar is verdedigen veel makkelijker dan aanvallen. ‘Gewoon geduld hebben!’, zegt ze er zelf over. ‘Maar daardoor kan het zijn dat een wedstrijd wel heel lang gaat duren’.

Na al die jaren heeft ze aardig wat prijzen verzameld die ze ook wel teruggaf aan de wedstrijdsecretaris om te hergebruiken. ‘Het blijft een spelletje dat je tot op hoge leeftijd kan doen’. Ze speelt nu zowel overdag als in de avond. In de zomer van 2019 vond in het Hilversumse Tafeltenniscentrum het Europese Teamevent voor Veteranen plaats, met deelnemers uit zo’n 10 verschillende landen. Het evenement werd officieel geopend door Bettine Vriesekoop. Eleonor greep haar kans om met Bettine op de foto te gaan.

– Wat heb je het meest gemist de afgelopen tijd?

,,Ik heb het meest het gewoon gezellig een balletje slaan gemist en tijdens de pauze bij de overdaggroepen, onder het genot van een kopje koffie, bijkletsen.”

– Waar krijg je energie van in coronatijd?

,,Een wandeling maken of in de tuin werken”.

– Als er weer binnen getafeltennist kan worden, haal je dan direct weer je batje tevoorschijn? Of kijk je voorlopig de kat uit de boom?

,,Ja, mijn batje komt direct weer boven tafel want van dat thuiszitten word je niet vrolijk!”

– Wat zijn de dingen waar je je het meest naar uitkijkt dit jaar?

,,Waar ik altijd naar uitkijk is het voorjaar”.

-Wat denk je van vakantie in 2021? Waar naartoe?

,,Helaas ben ik al jaren niet meer op vakantie geweest”.

-Vorig jaar speelden jij en enkele clubgenoten noodgedwongen op een buitentafel aan de Neuweg. Heb je dat deze winter ook gedaan? Hoe ging dat en wat deed je met de koude, bijv. handschoenen, muts, das?

,,Deze winter hebben we niet buiten getafeltennist. Het was te koud.” (N.B: Sinds enkele weken speelt Eleonor elke zaterdag een uurtje buitentafeltennis met enkele dames van de woensdagochtendgroep in de tent op het middenterrein van het Gymnasium).

– Je bent een pur sang verdedigster. Wat vind je van een aanvallende speelstijl? Zou je zelf ook meer aanvallen als je de techniek kon leren?

,,Een aanvallende speelstijl is mooi, maar met mijn forehand heb ik de kracht niet om door te slaan. Met mijn backhand gaat het iets beter.”

Hopelijk kunnen we in september weer competitie spelen, want daar kijk ik wel naar uit!