Hoe gaat het met… Beppie Jansen? ,,Het niet kunnen tafeltennissen is echt een gemis voor me”

Naam: Beppie Jansen – Van Diessen

Leeftijd: 78 jaar

Competitieklasse: 5e klasse

Tafeltennist al ca. 65 jaar

Ze heeft al een heel wat jaren met tafeltennis achter zich, Beppie. Ze begon in de vijftiger jaren als jong meisje bij de toen opgerichte fabrieksclub Roter in Hilversum. Roter was een fabrikant van o.a. maagtabletten. De eigenaren waren heel sociaal en bouwden voor hun werknemers zelfs woningen tegenover de fabriek. In zo’n huis woonde Bep 47 jaar met haar man.

,,Voor onze uitwedstrijden mochten we de gele fabrieksbus van Roter gebruiken”, herinnert ze zich. Hoewel het altijd maar een klein clubje met maximaal vier teams bleef en geen trainer had of hoog geklasseerden, kwam het talent van Bep toch bovendrijven. Ze speelde in het Gooi op het hoogste niveau in de 60- en 70-er jaren. Meerdere keren werd ze Goois kampioene in de hoogste klasse, vaak na een spannende finale tegen Annie van Gardingen, drievoudig Nederlands Kampioene damesdubbel en rasechte verdedigster en plankjesspeelster.

Ze deed ook vaak mee aan de NK voor veteranen waar ze meerdere keren eerste werd in haar leeftijdsklasse. Op het laatst deed ze ook mee bij de heren waar ze soms ook nog het podium haalde. Nadat de productie van Roter-maagtabletten werd verplaatst naar elders, is ze gaan spelen bij Quick ’32. Op de foto hierboven is Beppie te zien bij de prijsuitreiking van het Old Timers Club-toernooi bij ATC-Almere

Bep kreeg vorig jaar een tia, maar is daar naar eigen zeggen weer aardig van hersteld. Hoewel ze nu voorzichtiger is dan voor de tia, gaat ze weer naar buiten om te fietsen. Haar zoon had vorig jaar Covid19 en zij was het die hem eten bracht.

– Waar heb je het meest onder te lijden tijdens de coronacrisis?

,,Het niet kunnen tafeltennissen is echt een gemis voor me. Vooral het spelen op de donderdagmiddag, wanneer de 55+-groep speelt.”

– Waar heb je je het meest aan geërgerd de afgelopen tijd?

,,Aan de opstand tegen de overheidsmaatregelen en de vernielingen van sommige jongelui.”

– Wat doe je om je conditie op peil te houden?

,,Als het weer het toelaat ga ik soms fietsen.”

– Waar ben je verslaafd aan geraakt?

,,Meer op mijn telefoon werken en op de bank zitten.”

– Als er weer binnen weer getafeltennist kan worden, haal je dan direct weer je batje tevoorschijn? Of kijk je voorlopig de kat uit de boom?

,,Ik zou zo weer gaan.”

-Je mag als lid overdag en ’s avonds spelen. Daar maak je ook gebruik van. Als je moest kiezen, waar kies je dan voor, dinsdag- en vrijdagavond of donderdagochtend en -middag?

,,Ik speelde in het najaar vooral op de donderdagmiddag. Het is een leuke en gezellige groep mensen die er dan is. Er wordt ook vaak wat lekkers meegenomen. Maar een andere reden dat ik op donderdagmiddag ging is dat ik er niet van houd om in glad of donker weer te rijden. Als de zaal weer open gaat en het is geen winter meer, dan ga ik ook wel weer langs op de dinsdag- of vrijdagavond.”

– Wat zijn de dingen waar je je het meest naar uitkijkt dit jaar?

,,Je kunt veel minder ondernemen nu. Ik zie er naar uit dat dit virus verdwenen is en je weer vrij kunt bewegen.”

-Wat denk je van vakantie in 2021? Waar naartoe?

,,Ik heb geen plannen om op vakantie te gaan dit jaar.”