Hoe gaat het met… ? Ans Slagboom spitte haar familiestamboom uit tot de late Middeleeuwen

Naam: Ans Slagboom

Leeftijd: 69 jaar

Beroep: pensionada

De leden die uitsluitend overdag spelen, vormen samen een soort club in een club, in de schaduw van de leden die meer naar buiten treden door competitie en toernooien te spelen. In de schaduw, maar daarom niet minder belangrijk of minder interessant. Eén van die leden is Ans Slagboom. Over haar is hieronder meer te lezen.

,,Ik tafeltennis al ruim 50 jaar. Ik ben wel af en toe gestopt, maar nu speel ik alweer heel wat jaren bij de woensdagochtendclub. Toen ik een jaar of 14 was ben ik begonnen met tafeltennis bij VEV. Mijn vader tafeltenniste en door hem ben ik toen enthousiast geworden.” Op de foto is Ans geheel links te zien in blauw shirt, spelend met de damesgroep van Victoria in de Spelevaart (schuin tegenover het huidige Tafeltenniscentrum).

,,Het batje wat ik toen van mijn vader heb gekregen, heb ik nog steeds. Het is nog een batje met noppen en het lijkt op een plank, maar ik speel er met veel plezier mee en al ziet het er niet uit, ik zou geen ander batje willen hebben.”

,,Het leuke is dat ik mijn man Bram dankzij tafeltennis heb leren kennen. Bram en ik zaten beiden op Victoria, we speelden toen in de Spelevaart en na het trainen of competitie spelen was het altijd heel gezellig in de kantine, daar hebben we elkaar toen ontmoet. Wij speelden overigens niet in hetzelfde team.”

– Wat heb je het meest gemist de afgelopen tijd?

,,Lekker een terrasje pakken, dagjes uit gaan en natuurlijk tafeltennis!!”

– Waar krijg je energie van in coronatijd?

,,Van allerlei dingen. Zo heb ik veel mensen geholpen die noodgedwongen door de corona thuis zitten. Veel bij mijn 93-jarige moeder geweest, allerlei klusjes steeds voor haar gedaan, zoals boodschappen, de tuin doen etcetera. Ik doe dat ook wel voor anderen.”

– Welke nieuwe hobby’s / bezigheden heb je ontdekt in de coronaperiode?

,,Hobby’s had ik al genoeg. Ik heb er nu wel veel meer tijd aan besteed. Een grote hobby van mij is genealogie, heb met een achterneef de familie Smallenburg uitgeplozen en we zijn tot het jaar 1500 gekomen. Hebben daar een mooi boek over gemaakt. Ook ben ik nu met de familie van mijn moeder bezig.”

– Waar heb je je het meest aan geërgerd de afgelopen tijd?

,,Mensen die zich niet aan de regels houden.”

– Wat doe je aan je conditie op peil te houden?

,,Wandelen, fietsen”.

– Waar mogen ze jou ’s nachts voor wakker maken?

,,Laat mij maar lekker slapen.”

– Als er weer binnen weer getafeltennist kan worden, haal je dan direct weer je batje tevoorschijn? Of kijk je voorlopig de kat uit de boom?

,,Ik ben voorzichtig, omdat ik mensen in mijn omgeving heb die in de risicogroep vallen.”

– Wanneer verwacht je dat het Tafeltenniscentrum weer opengaat en wanneer denk je dat de eerste biertjes weer getapt worden?

,,Ik hoop in september weer te kunnen gaan spelen.”

– Hoe ziet jouw zomer eruit?

,,Hopelijk zonnig en dat ik weer wat meer kan ondernemen.”

– Je speelt al heel wat jaren op woensdagochtend met enkel vrouwen. Heb je wel eens overwogen om ook op andere dagen te gaan spelen en hoe zit dat met competitie of vriendschappelijke wedstrijden tegen vrouwen die nu ook alleen recreatief spelen bij andere clubs?

,,Vriendschappelijke wedstrijden spelen tegen andere clubs lijkt me wel leuk. Of dat nu in een vrouwengroep is of in een gemengde groep, maakt me niet uit.  Ik heb jarenlang  in een gemengd team gespeeld, daar was het net zo gezellig.”