Hilversum wint ‘bleke’ topper tegen Smash ’70

Na twee relatief eenvoudige overwinningen in de eredivisie stond afgelopen zaterdag de eerste serieuze test op het programma voor koploper ProActief Tafeltennis Hilversum. Uit, in het hol van de leeuw, moest het team spelen tegen regerend landskampioen Wijnen/Smash ’70 uit Hattem.

De mannen van hoofdsponsor House of Nutrition verschenen in hun sterkste formatie aan de start met Lauric Jean, Ashraf Haiqal en Martin Khatchanov. Patrick Oeij was ook van de partij, maar speelde niet.
Hoge verwachtingen waren er niet alleen bij de beide teams, maar ook bij de vele sportieve toeschouwers van Hattem en de meegereisde supporters van Hilversum.

Batje kapot
De wedstrijd begon met een vervelend incident. Lauric Jean, de kopman van Hilversum, sloeg bij het inspelen zijn batje kapot en moest met een oud reservebatje van Martin Khatchanov spelen. Daarmee moest hij het opnemen tegen meervoudig medaillewinnaar bij de paralympics, Gerben Last, die met noppen op zijn backhand speelt. Jean had het lastig en miste in het begin veel ballen en maakte veel kleine foutjes. Na een 2-0 achterstand ging hij iets beter spelen met het leenbatje. De laatste drie games waren overtuigend voor de Belg van Hilversum.
In de tweede wedstrijd trad Ashraf Haiqal aan tegen Koen Hageraats. Haiqal had moeite met de lastige service van Hageraats en ging met steeds meer risico ontvangen om punten te maken. Hoewel zeker niet kansloos, was Haiqal niet in staat een game te winnen.

Door z’n enkel
In de derde wedstrijd de klapper: Barry Weijers tegen Martin Khatchanov. De twee kennen elkaar door-en-door en een wedstrijd tussen beiden staat garant voor fantastische balwisselingen tussen hardhitter Weijers en gevoelsspeler Khatchanov. De eerste game won Weijers en in de tweede game liep Khatchanov weg bij Weijers, tot Barry Weijers door z”n enkel zwikte. Na een medische time-out kon hij verder spelen. Zonder zichtbaar al te veel schade opgelopen te hebben, kon hij niet meer aanhaken bij Khatchanov.
Na de pauze stond de ”eenrichtingsverkeer-wedstrijd” Haiqal tegen Last op het programma. Het werd een eenvoudige 3-0 voor de Maleisiër. Barry Weijers zag het niet zitten om nog verder te spelen tegen Lauric Jean, wat al weer de vierde punt voor Hilversum opleverde.

Martin Khatchanov (rechts) verloor nipt van Koen Hageraats

Laatste wedstrijd van de dag was meteen ook de spannendste. Koen Hageraats tegen Martin Khatchanov. Hageraats begon goed en won de eerste game, maar de tweede game ging naar Khatchanov. In de derde game was Khatchanov met 11-3 heer en meester. In de vierde game zette hij echter niet door, waarna een spannende vijfde game volgde. Die game leek lange tijd naar Khatchanov te gaan, maar bij een 8-6 voorsprong op eigen service, glipte de wedstrijd toch nog uit zijn handen met 11-13.
Coach Bert Olofsen: “Je hoopt op een geweldige wedstrijd tussen twee van de beste eredivisieteams, maar dat was het niet. Door externe factoren waaraan niemand wat kan doen, zijn er drie wedstrijden die niet lopen zoals je hoopt. Het resultaat is prima natuurlijk, maar je hoopt dat dat tot stand komt na een echt gevecht en dat was het helaas niet.”