Hilversum voor de derde keer uitgeroepen tot grootste vereniging

TTV Hilversum is tijdens het verenigingscongres van de NTTB, dat zaterdag 28 februari in Zwolle werd gehouden, voor de derde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot de grootste tafeltennisvereniging van Nederland. Hilversum had op 31 december 2014 officieel 313 leden en eindigde daarmee ruim voor Alexandria (Rotterdam) en Taverzo (Zoetermeer).

Clubvoorzitter Raymond van Putten nam de NTTB-oorkonde van ‘grootste vereniging’ is ontvangst. Waar veel andere tafeltennisverenigingen kampen met ledenverlies, zag onze vereniging het ledental het afgelopen jaar juist groeien. Hilversum heeft tevens de één na grootste jeugdafdeling van alle tafeltennisclubs. Alexandria eindigde in deze categorie bovenaan. Hilversum was sowieso prominent vertegenwoordigd op het Verenigingscongres, waar ruim vijftig verenigingen acte de présence gaven. Competitiespelend Hilversum-lid Yvette Moerdijk hield een gloedvol pleidooi om meer rolstoeltafeltennissers de mogelijkheid te beiden in clubverband hun sport te oefenen en hen zo de kans te bieden hun niveau te verbeteren. Tafeltennis is bij uitstek geschikt voor aangepast sporten. Ze heeft inmiddels goede ervaringen als competitiespeelster bij Hilversum. Voor tegenstanders is het even wennen om te spelen tegen iemand die in een rolstoel zit. Maar als ze er eenmaal aan gewend zijn, krijgt ze veel positieve reacties van haar tegenstanders. Yvette Moerdijk vertelde ook dat ze ervaren heeft dat niet elke vereniging ervoor open staat om mensen met een beperking te laten sporten. Bij een vereniging waar ze extra wilde gaan trainen om haar niveau te verbeteren, werd haar het lidmaatschap geweigerd, omdat ze als rolstoeltafeltennisser ‘geen meerwaarde’ zou hebben. ,,Van zo’n reactie ben ik behoorlijk geschrokken”, aldus Yvette. Desondanks is het haar in korte tijd gelukt haar niveau te verbeteren.

Ledenwerfwedstrijd 2015

Hilversum-bestuursleden met de oorkonde: van links naar rechts Eugène Staffhorst, Raymond van Putten en Jelle Goossens.