Hilversum verrast bij eredivisiedebuut

Het eerste herenteam van Hilversum heeft bij haar debuut in de eredivisie uit tegen Itass DTK’70 direct voor een daverende verrassing gezorgd. Hilversum wist in Klazienaveen met 5-1 te winnen en zette daarmee de ambitie om zich bij de beste zes te plaatsen in de eredivisie, kracht bij.

De Treffers - Hilversum 069

Weinigen hadden verwacht dat het team van René Hijne vijf punten zou meenemen uit Drenthe. DTK’70 was op papier tenminste van gelijkwaardig niveau, maar Hilversum bleek, als het erop aankwam, mentaal de sterkste in dit duel. ,,Een fantastisch resultaat”, sprak Hijne na afloop. ,,We hebben de wedstrijd op strijdlust gewonnen.” De coach uit Leusden had vooraf getekend voor een puntendeling. In het nieuwe eredivisiesysteem is het dubbelspel geschrapt en zijn er zes partijen over. De teamopstelling hoeft niet meer op volgorde van sterkte.

Typerend voor het geringe krachtsverschil was dat Hilversum vier van de vijf partijen in vijf games uit het vuur wist te slepen. Merijn de Bruin zorgde in de openingspartij voor een opsteker door de  nummer 2  van België, Emilien Vanrossomme te kloppen. Vervolgens wist Nathan van der Lee met aanvallende spel Wai Lung Chung te verslaan (0-2). Tycho Dekkers kwam bij zijn debuut in de eredivisie niet verder dan gamewinst tegen de sterk spelende Bas Hergelink, maar nam in de slotpartij op knappe wijze revanche op Wai Lung Chung, van wie hij op de afgelopen NK met 4-2 had verloren. Dekkers was, mede dankzij een betere service-ontvangst, zijn tegenstander in vier games de baas.

De onverwachte slotzege van Dekkers was voor Hilversum de kers op de taart, want Van der Lee en De Bruin hadden daarvoor al met zwaar bevochten, nipte overwinningen op resp. Vanrossomme en Hergelink Hilversum op een comfortabele 4-1 voorsprong gezet. Het Hilversum-kamp was na afloop dan ook in opperbeste stemming.

Komende zaterdag, om 16 uur, speelt Hilversum haar eerste thuiswedstrijd. Tegenstander is dan Tafeltennis Zwolle, dat de punten deelde met Scylla. Landskampioen Enjoy&Deploy Taverzo versloeg FVT Visser vd Ham met 4-2.

Itass DTK’70 – Hilversum 1-5

Van Rossomme – de Bruin         6-11, 5-11, 11-7, 11-7, 4-11          0-1

Wai Lung Chung – Van der Lee 11-4, 5-11, 11-8, 6-11, 8-11          0-2

Hengelink – Dekkers                     11-8, 7-11, 11-5, 11-5                   1-2