Hilversum-lid Theo Oskam na ontmoeting met Huizen overleden (update)

Wat een gezellige tafeltennisontmoeting had moeten worden tussen de overdaggroepen van Hilversum en TTV Huizen in De Holleblok, kreeg woensdag een tragisch en abrupt einde. Hilversum-lid Theo Oskam werd tijdens de uitwisseling getroffen door een zware hartaanval. Onmiddellijke reanimatie mocht niet meer baten. Theo (71)  overleed in het ziekenhuis.
Het bestuur van Hilversum condoleert zijn vrouw Gonda en de overige familieleden met het plotselinge overlijden van Theo en wenst hen veel sterkte bij het verwerken van het verlies.

Secretaris Tom Schimmel, die als EHBO’er onmiddellijk in actie kwam om samen met Erik Latjes zijn clubgenoot in De Holleblok te reanimeren, kende Theo al sinds hij met tafeltennis begon. ,,Tweede helft jaren zestig speelde hij bij de jeugd van Victoria, zijn vader (Piet Oskam, naar wie een van de speelzalen in het huidige Tafeltenniscentrum is vernoemd, red.) speelde daar ook, in de toenmalige Totohal onder de drafbaan. Theo werd mijn eerste teamgenoot, we hebben jaren samen gespeeld bij de senioren.”

Theo Oskam bleef tientallen jaren spelend lid van Victoria, later ging hij bij Laren competitie spelen.  De laatste periode van z’n tafeltenniscarrière combineerde hij dat met het lidmaatschap van de overdaggroep op donderdagmiddag bij TTV Hilversum. Hij speelde daar met diverse oude bekenden uit zijn Victoria-verleden, met wie Theo een warme relatie onderhield. ,,Hij was markant, rechtlijnig en zeer gedreven in alles wat hij deed”, omschrijft Tom Schimmel zijn clubgenoot. ,,Als vertegenwoordiger in kappersbenodigdheden en later zelfstandig ondernemer heeft hij zich te barsten gewerkt, er zat geen rem op wat hij deed. Dat heeft hij moeten bekopen.” Theo kreeg hartproblemen en moest het rustiger aan gaan doen, wat een hele uitdaging was.

Om gezondheidsredenen zegde hij per 1 januari j.l. z’n lidmaatschap bij Laren op, wat veelzeggend was. De competitie werd een te zware belasting voor hem. Hij bleef lid van de overdaggroep van Hilversum om rustig te balletje te kunnen slaan. Tot woensdagmiddag in Huizen z’n hart het begaf. ’s Ochtends nog had Theo bij de notaris het verkoopcontract getekend van z’n huis in Blaricum. Hij en z’n vrouw waren enkele weken geleden naar een senioren-appartement verhuisd.

De donderdagmiddaggroep, waar Theo deel van uitmaakte, heeft met verslagenheid gereageerd op zijn plotselinge overlijden.

Het afscheid van Theo Oskam vindt plaats op vrijdag 1 maart om 14.30 uur in Crematorium Laren, Weg over Anna’s Hoeve 1, Laren.
Het afscheid live meebeleven kan via ww.liveuitzendingen.nl, inlogcode C3B81FAD.