Heren Hilversum met lege handen in openingsduel

Niet geheel onverwacht bleef het eredivisieteam van Hilversum zaterdag met lege handen in de thuiswedstrijd tegen landskampioen Enjoy & Deploy Taverzo.De gasten uit Zoetermeer zijn torenhoog favoriet voor het prolongeren van de titel. Voor Hilversum is het aanhaken bij de top-6 al een prestatie van formaat. Kenners in het goed bezette tafeltenniscentrum (ong. 80 toeschouwers) ontging het niet: maar liefst vijf van de zes spelers in dit duel waren linkshandig. Tycho Dekkers (Hilversum) was de enige rechtspoot. Wat nog eens illustreert dat linkshandigen met hun creatieve inslag goed uit de voeten kunnen in deze tak van sport.

De vraag was of Hilversum in staat zou zijn één of twee punten af te snoepen van de tegenstander. Nathan van der Lee overleefde in de openingspartij na 2-1 achter in de vierde game maar liefst 7 matchpunten op wonderbaarlijke wijze. Hij kwam van een 10-4 achterstand terug tot 10-10 om vervolgens met 19-17 de vierde game uit het vuur te slepen. In de beslissende vijfde game kwam Nathan met 7-0 achter om vervolgens na 7-3 met 11-4 te verliezen.

Tycho Dekkers had tegen Jan Zibrat kansen. In de eerste game stond hij nog met 10-8 voor, maar verloor alsnog de game. In de 2e game kwam Dekkers na een forse achterstand tot 10-9 terug. Ondanks verdienstelijk spel kon hij niet voorkomen dat de partij uiteindelijk met 3-0 naar Zibrat ging.

Voor Merijn de Bruin moet het een onbevredigende middag zijn geweest. Slechts één keer kwam hij in actie, met dank aan het nieuwe wedstrijdsysteem voor de eredivisie dat de tafeltennisgeleerden hebben bedacht. Na het afschaffen van het dubbelspel zijn de wedstrijden nog verder gekortwiekt. Zodra de winnaar bekend winnaar is, is het inpakken en wegwezen. De pauze na drie partijen, die veel toeschouwers als hinderlijk ervaren, is wel gehandhaafd.

De oogst van Merijn de Bruin in zijn partij tegen de degelijk spelende Borna Kovac bestond uit welgeteld 11 punten. Na 2-11, 7-11 en 2-11 kon de Amsterdammer zich weer gaan omkleden: 0-3. Na de pauze had Nathan van der Lee winstkansen tegen Rajko Gommers. Van der Lee verzuimde in de derde game bij een 1-1 stand een 9-5 voorsprong te verzilveren. De game ging met 12-14 naar Gommers. In de vierde game werd het na 5-5 uiteindelijk 11-6 voor Jan Zibrat. Daarmee was de 4-0 overwinning voor de gedoodverfde favoriet een feit.

Dames

De dames van Hilversum, uitkomend in de eredivisie B, deden het voortreffelijk bij de start van het seizoen. In Schiedam werd Scyedam met 5-1 verslagen. Nieuwkomer Tanja Heller en Guusje Hendriks bleven ongeslagen, Marianna Rolikova wist één overwinning te behalen.