Heren 1 maakt zich op voor najaarscompetitie nieuwe stijl

Velen zien er reikhalzend naar uit. De eerste Super Saturday van het nieuwe seizoen. Het is alweer bijna jaar geleden dat alle landelijke teams thuis speelden. Komende zaterdag is het dan eindelijk zo ver. De komende dagen blikken we in een serie verhalen vooruit op het nieuwe seizoen. Vandaag de aftrap met Heren 1.

Op zaterdag 18 september gaat de competitie in de eredivisie weer van start, met meteen een kraker van jewelste voor regerend landskampioen ProActief Tafeltennis Hilversum op het programma. Veel gaat er deze competitie veranderen, maar in ieder geval blijft er één ding gelijk: Hilversum behoort wederom tot de favorieten.

Veranderingen

Het complete eredivisiesysteem is op z’n kop gezet. Werd er tot vorig seizoen een jaarcompetitie gespeeld, nu gaat men naar een halfjaarlijkse competitie. Dat betekent dat er in december, na een play-off, een najaarskampioen komt, er degradatie en promotie plaatsvindt, en dat er in het voorjaar een nieuwe competitiestart, waaruit ook een nieuwe kampioen komt. Zijn de najaarskampioen en de voorjaarskampioen dezelfde, dan is dat team automatisch de landskampioen. Zijn het twee verschillende teams, dan volgt er een finale.

Al jaren is er de discussie of er nu wel of geen dubbel gespeeld moet worden. Scenario’s met en zonder, en één waarbij het spelen van het dubbel afhankelijk is van de vraag of er al een winnaar is, kwamen voorbij. Uiteindelijk komt het dubbel terug. Het dubbel wordt als laatste wedstrijd gespeeld en bepaalt eventueel of er een winnaar komt, hoewel dat verder geen invloed heeft op de stand in de competitie.

Eerste Super Saturday

Op de eerste Super Saturday komt het eerste team in actie tegen Klimaatstars uit Middelstum. Het team van Klimaatstars wil zich mengen in de strijd om het landskampioenschap en heeft drie sterke buitenlandse in de gelederen. Naast de Zweedse spelers Anthony Tran en Casper Strindberg maakt de Portugees Enio Mendes deel uit van de selectie van de noorderlingen. Verder blijven  Shuohan Men, Pim van Schaik en Colin Rengers in het team spelen. Het is gissen hoe de teamopstelling van Klimaatstars er uit ziet zaterdag in het duel met Hilversum. De kans is groot dat een van de Zweedse spelers in actie zal komen. De competitie in Zweden begint namelijk pas op 12 oktober.

Hilversum-coach Bert Olofsen heeft de keuze uit Benjamin Rogiers, Khalid Assar, Lauric Jean, Nolan Schultz, Martin Khatchanov en nieuwkomers Adrien Cotton (zie uitgelichte foto) en Xavier Peral. De kans is groot dat zaterdag één van de nieuwkomers voorgesteld gaat worden aan het Hilversum-publiek.