Heren 1 krijgt herkansing voor kampioenschap

Zaterdag 26 januari gaat de landelijke voorjaarscompetitie weer van start. Alle vijf landelijke seniorenteams spelen thuis. De grote vraag is of heren 1 nu wel de promotie naar de eredivisie kan bereiken.

Heren 1: Eerste divisie

,,We gaan voor het kampioenschap, een reële kans in mijn ogen”, zegt Tycho Dekkers. ,,Avanti en Tempo Team zijn concurrent. Zaterdag spelen we tegen het op papier zwakste team, Argus. Dat kan toch een lastige wedstrijd worden. Over de opstelling doen wij geen uitlatingen voor de wedstrijd.” Het eerste team van Hilversum bestaat net als vorig seizoen uit Merijn de Bruin, Tycho Dekkers, Arnoud Meijer en Frank Rengenhart. Rengenhart kampte vorig seizoen een tijd lang met een hamstringblessure, maar lijkt hersteld. Mocht Hilversum kampioen worden, dan moet het op neutrale tafel een promotiewedstrijd spelen tegen de kampioen van de andere eerste divisie-poule. De winnaar promoveert naar de eredivisie, de verliezer speelt een play-offwedstrijd tegen de nummer 7 van de eredivisie om de ene, nog resterende plek in de hoogste klasse.

Heren 2: Tweede divisie heren

Hilversum 2 speelt dit jaar in een nieuwe opstelling. ,,Ontzettend spijtig dat Wouter van der Mark gedwongen wordt om, in ieder geval voor een lange tijd, te moeten stoppen met tafeltennissen”, zegt Jelle Goossens, die zich dit seizoen tot kopman ontwikkelde van team 2. Lars Adema, Wouter Schoeber en Jelle Goossens zullen worden bijgestaan door Wilfred Schipper (zie het interview elders op deze website, red.). Hij komt over van Zwolle om zijn ambities een passend gevolg te geven. Heren 2 hoopt, in een ogenschijnlijk evenwichtige poule, bovenin mee te kunnen draaien. Makkelijk zal dit niet zijn, want de overige tegenstanders zijn niet de minsten. Favoriet voor de titel lijkt Scyedam 2, dat met Jeroen Bastiaansen een topper in huis heeft. US 1 is een oude bekende en heeft oud-Hilversummer Angelo Antonietti op de teamlijst staan. Ook US lijkt zich op voorhand te gaan mengen in de titelstrijd, aangezien het thuis moeilijk te kloppen is. Scylla, Ilac en SAR complementeren de poule. Deze tegenstanders zijn minder bekend voor de mannen van Hilversum 2. Aanstaande zaterdag treedt Hilversum aan met debutant Wilfred. Naar alle waarschijnlijkheid staat ook Jelle Goossens in de basis. Wie het team compleet maakt is nog niet bekend.

Heren 3: Tweede divisie heren

Heren 3 bestaande uit de routiniers René Arbon, Hans den Blanken, Raymond van Putten en René van de Velde,  promoveerde, degradeerde en is nu weer gepromoveerd naar de 2e divisie. De ambitie voor komend seizoen is zo lang mogelijk blijven meedoen voor handhaving”, zegt Raymond van Putten. ,,In deze poule gaan Argus en SKF waarschijnlijk voor het kampioenschap. US is een raadsel met een 5 of 6 mans team en HTC komt uit de derde divisie en moeten we onder ons houden.”  Het ene jaar spelen we tegen SKF 3 of 4 en het jaar erop weer tegen SKF 1 wel zo grappig. Andere bekenden zijn Gilles van Oorschot, het gezellige team van Veluwe en Argus.” Hans den Blanken, René Arbon en René van de Velde zullen zaterdag in actie komen tegen Argus 2. ,,We hopen een aantal puntjes mee te snoepen”, aldus Van Putten, die zelf dus niet meespeelt.

Heren 4: Derde divisie heren

Ook team 4 zit in de heen-en-weer. Van 3e divisie naar hoofdklasse en weer terug. De promotie naar het landelijk betekent dat er bij thuiswedstrijden op zaterdagmiddag dit seizoen 6 landelijke teams in actie zullen komen, één meer dan vorig jaar. Team 4 is ongewijzigd gebleven en bestaat uit Tjarko Bosma, Jan Dubelaar, Donald Hessing en Robert van der Horst. Het team gaat voor handhaving en kan moeilijk inschatten wat de kansen zijn in groep E van de derde divisie. De tegenstander die zaterdag op bezoek komt, is FVT 2 uit Rotterdam. ,,Het is een degradant uit de 2de divisie. Dus ze zullen wel kunnen pingpongen”, zegt Jan Dubelaar. Team 4 heeft voor zaterdag een luxe-probleem: ,,We kunnen allemaal.”.

Dames 1: Eerste divisie dames

Ook dames 1 gaat weer voor handhaving en een gezellig seizoen. ,,Naar verwachting een derde of vierde plek. De Treffers of Scyedam zal waarschijnlijk kampioen gaan worden”, voorspelt Kelly Leideritz. ,,We hopen dat we na deelname aan de mentale training van Merijn de Bruin op 30 januari meer wedstrijden naar ons toe kunnen trekken!” Dames 1 krijgt zaterdag Scyedam 1 op bezoek en heeft de opstelling al rond: Guusje Hendriks, Elisa Stuveling en Kelly Leideritz treden in het strijdperk. Kelly Leideritz hoopt op een overwinning. Maar op grond van de krachtsverhoudingen zou een kleine nederlaag niet ondenkbeeldig zijn. Prognose 4-6.