Heren 1 aan vooravond van strijd om landskampioenschap

Voor Heren 1 begint op zondag 20 september de strijd om het landskampioenschap met een uitwedstrijd tegen deBoer Taverzo. Na een veelbelovende start strandde de voorjaarscompetitie half maart abrupt.  Het eerste herenteam had zich toen al verzekerd van een plek in de play-offs, met als doel het spelen van de finale in ons eigen tafeltenniscentrum.

Het team van ProActief Tafeltennis is grotendeels ongewijzigd gebleven. Wel is er versterking gekomen op positie 1, namelijk Khalid Assar. Assar mag met gerust hart een wereldtopper genoemd worden en heeft klinkende overwinningen op zijn naam staan. De Egyptenaar speelt ook in Zweden.

Egyptenaar Khalid Assar komt komend seizoen uit voor TTV Hilversum.

Lauric Jean en Martin Khatchanov blijven van de partij. Alle drie de spelers zijn alle wedstrijden beschikbaar, wat het voor de coach een stuk eenvoudiger maakt dan afgelopen jaar. Lauric bereidt zich in België voor op de nieuwe competitie. Martin heeft in de zomer vooral fitness gedaan en is naar eigen zeggen sterker en fitter geworden.

Inmiddels echte verenigingsspeler Ashraf Haiqal, maakt ook deel uit van  het team. Het is echter de vraag of hij kan komen door de beperkingen vanuit ons land en Maleisië. ,,We hopen dat hij in oktober kan aanhaken bij het team en dat hij weer dagelijks op onze club te zien zal zijn”, aldus coach Bert Olofsen.

Cosmin Stan doet een stapje terug en vervult meer een reserverol. Hij zal waarschijnlijk enkele wedstrijden spelen. Patrick Oeij, de balvirtuoos, is weer helemaal de oude en zal zeker van de partij zijn. Nolan Schultz ontwikkelt zich nog steeds voortvarend en heeft vanaf 1 juli een A-licentie gekregen.  ,,Ik denk dat we, net als vorig jaar, hoge ogen kunnen gooien en ook nu is onze doelstelling op 19 december in eigen huis de finale te spelen om het landskampioenschap.”

Nieuwe opzet

Alles is anders dit jaar, dus ook de competitie. In het najaar wordt alsnog gestreden om het landskampioenschap van het afgelopen seizoen. Dat gebeurt in een poule van 9 teams, die allemaal een keer tegen elkaar spelen. Er zijn dus geen returnwedstrijden en er zal dus geen gelegenheid zijn om een eventuele misser in een returnwedstrijd weer goed te maken.

Na afloop van de competitie komen er twee halve finales, tussen de nummer 1 en 4 en 2 en 3. De winnaars van deze wedstrijd, die overigens eindigt op het moment dat een team 3 punten heeft, gaat naar de finale.

In het voorjaar wordt de poule weer kleiner, door versterkte degradatie. In de competitie die dan tot aan mei duurt, wordt uitgevochten wie landskampioen 2021 wordt. Er vallen dit seizoen dus twee landskampioenschappen te behalen.

Tegenstanders

De eredivisie is sterker dan ooit, niet in de minste plaats doordat er veel buitenlanders in de competitie spelen. Alleen regerend landskampioen Smash’70 uit Hattem doet het zonder buitenlanders. Het team bleef gelijk, met Barry Weijers, Koen Hageraats, Gerben Last en Martijn de Vries en krijgt Simon Goessens (voorheen Avanti) er bij. Een sterk team in de breedte.

Taverzo uit Zoetermeer, waartegen Hilversum op 20 september het spits afbijt, is verzwakt door het vertrek van topper Laurens Tromer. De andere topper Yannick Vostes blijft wel. Naast toptalent Gabrielius Camara en Jochem de Hoop komt Dorian Nicolle weer spelen en de Finse nummer 2 Alex Naumi. Met drie sterke buitenlanders in de gelederen zeker een team om rekening mee te houden.

Tempo Team is danig verzwakt door het vertrek van twee spelers en bestaat bovendien nog maar uit drie spelers, waarvan er één behoorlijk blessuregevoelig is. Waarschijnlijk zullen er enkele keren invallers nodig zijn.

Ook van Salamanders wordt niet veel verwacht. Weliswaar is Stephan Tromer erbij gekomen en is Casper ter Luun altijd een lastige speler, met oud-Hilversummer Ruan Greyling, Emanuel Martins Ferreira en Siem van der Valk zal het team waarschijnlijk in de onderste regionen belanden.

Hercules is een gevaarlijke outsider. Met good-old Trinko Keen hebben ze een goede basis, zeker als het op beslissingswedstrijden aankomt. Naast de oude garde zijn er nog twee buitenlanders, Pekka Pelz en Mauro Schärrer van behoorlijk niveau bijgekomen. Dit team zal waarschijnlijk ook regelmatig met de zwakkere spelers komen opdagen en hebben het dan lastig tegen iedereen.

Nieuwkomers

Dit seizoen zijn er drie nieuwkomers: allereerst TOGB. Naast routinier Michel de Boer en de jonge talenten zoon Milo de Boer, Floris zur Muhlen en Tim Gras, wordt het team aangevuld met 2 buitenlanders Xavier Peral, een niet al te sterke Spanjaard, en de betere Fransman Enzo Leguistin. Afhankelijk van de vraag of het team kiest voor ontwikkeling of voor prestatie, kan het een sterke opponent zijn.

Sponsor Klimaatgroep van Midstars tastte diep in de buidel en trok drie buitenlandse spelers aan. Bastien Dupont, Anthony Tran en Enio Mendes. Maar ook hier geldt dat het team alleen sterk is in hun sterke opstelling. Colin Rengers, Pim van Schaik, Shuohan Men en routinier Jan Tammenga zullen geen potten breken in de eredivisie.

Het laatste team wat niet onderschat mag worden is het team van Westa. Ook hier de nodige buitenlanders. De inmiddels half ingeburgerde Arturs Reinholds en de sterke Hongaar Marton Szita. Deze twee zullen de jonge spelers Kas van Oost, Barry Berben en Jelle Morris op sleeptouw nemen.

Het feit dat de promovendi samen met zeven buitenlanders aan de competitie moeten beginnen om aansluiting te vinden bij de eredivisie, zegt iets over het niveau.