Gedenkbord herinnert aan ‘vergeten’ kampioenschap en aan donker verleden

Het is alweer 17 jaar geleden dat de tafeltennisverenigingen HTTV Quick’32 en HTTV Victoria samensmolten tot TTV Hilversum. De blik gericht op het heden en de toekomst, koesteren we ook de mooie herinneringen aan het rijke verleden. Herinneringen die onlangs weer boven kwamen drijven bij de overdracht van het oudste deel van het Quick-archief dat jarenlang in handen was van de familie Van Beek en via oud-voorzitter Anton Blom recentelijk is overgeheveld naar het secretariaat van TTV Hilversum.

V.l.n.r.: Anton Blom, Annie van Gardingen en Tinus Mell

Hilversum-voorzitter Paul Koopman raakte bij de overdracht gefascineerd door het Quick-verleden en ontdekte nieuwe feiten over het ‘vergeten’ kampioenschap van Quick’32 in het oorlogsjaar 1944. Dat resulteerde in een bijzondere bijeenkomst.

Tijdens een reünie voor ex-leden van Quick’32 op 1 september werd een herinneringsbord onthuld waarop de kampioenen uit de oorlog in vol ornaat staan afgebeeld. Niemand wist wie de ‘derde man’ was die deel uitmaakte van het kampioensteam met de Quick-coryfeeën Bep van Ham en Guus Broné. Voorzitter Paul Koopman bladerde door oude krantenleggers uit het streekarchief Naarden. Daar dook de naam Nico Geul op. Hij kwam in contact met diens nazaten en die van Bep van Ham. Zij onthulden tijdens de reünie het herinneringsbord dat op een prominente plek in de zaal komt te hangen.

Wat het extra bijzonder maakt, is dat ‘de onbekende derde man’ van wie Paul Koopman de identiteit ontdekte, niet de persoon is die op de oorspronkelijke foto te zien is. Een nazaat van Nico Geul bevestigde dat en leverde een tafeltennisfoto van haar vader aan. Fotograaf Oscar Timmers kreeg de opdracht om de derde man uit de oorspronkelijke foto te vervangen door ‘de echte kampioen’.  Een uitdagende klus. Timmers ging niet over een nacht ijs en besteedde vele uren aan de fotomontage. Het resultaat is verbluffend, zo vonden velen.  Terecht werd het Hilversum-lid door de voorzitter hiervoor in het zonnetje gezet.

Memorabilia herinneren aan een roemrucht Quick-verleden

Het herinneringsbord vraagt nadrukkelijk ook aandacht voor al degenen ‘voor wie het balletje in de donkerste dagen van hun bestaan de verkeerde kant oprolde’. Diverse joodse leden van – onder andere – Quick’32’ en Victoria moesten hun lidmaatschap noodgedwongen beëindigen; van sommigen is bekend dat ze naar Auschwitz zijn getransporteerd en niet meer zijn teruggekeerd.
Voor zover er in 1944 nog getafeltennist werd, gebeurde dat onder zeer moeilijke omstandigheden vanwege materiaalgebrek en verregaande maatregelen van de bezetter. In de eredivisie bracht de NTTB nog een noodcompetitie op gang. Van de 12 eredivisieclubs was de helft niet meer in staat een team op de been te brengen. In deze context moet ‘het vergeten kampioenschap van Quick’32’ 80 jaar geleden worden bezien. Na de onthulling van het bord was er voor de vele oudgedienden tijd om bij te praten na zovele jaren onder het genot van een hapje en een drankje. Zo waren er deze middag behalve de nazaten van Nico Geul en Bep van Ham en burgemeester Gerhard van den Top die Wim Oud voorzag van een Koninklijke Onderscheiding, nog meer bijzondere gasten te bewonderen. Zoals good-old Ger Sinaï, die jarenlang competitie speelde bij Quick’32, maar vooral bekendheid geniet als muzikant, o.a. in de begeleidingsband van de Blue Diamonds.

En wat te denken van de 93-jarige Quick-coryfee Annie van Gardingen. Ze behaalde  in de jaren zestig twee keer de nationale titel in het damesdubbel en werd later benoemd tot erelid van Quick. Annie is nog ongelooflijk kwiek en helder van geest, zo bleek. Ook haar ex-teamgenote good-old Beppie Jansen was van de partij, evenals oud-voorzitter Anton Blom (86 inmiddels) en diverse andere ex-Quick’ers onder wie Annie Raven, Bertus van Beek, Chris Lam, Tjebbe te Marvelde, Frans Burgers en Frits van Dijk. De laatste, bekend om zijn gekke capriolen achter de tafel, en de enige tafeltennisser voor wie een fanclub werd opgericht.  Het blad van de Fanclub was een van de vele memorabilia die uitgestald lagen in de ontmoetingsruimte van Hilversum.

Ook de fameuze Sam’s ranglijst ontbrak niet; een handgeschreven document van bijna een meter lengte in helder leesbaar kriebelschrift met alle namen van landelijk spelende Quick-leden van 1967 tot 1987 met in keurige tabellen de per seizoen zuur verdiende ranglijstpunten. Beste tafeltennisser aller tijden uit deze contreien: Erik Brakkee, het is nog maar eens gezegd.  De auteur van dit unieke document was postuum aanwezig. Hij keek van boven de ingang van de ‘Sam Louwersezaal’ mee en zag vele bekenden.
Iets na 17 uur kwam er een eind aan deze bijzondere ontmoeting.