Felix Warners en Heleen Hop veroveren afdelingstitels

Zijn meest fanatieke tafeltennisperiode ligt al een tijdje achter hem en hij is niet meer de frêle gestalte uit zijn gloriejaren. Maar dat weerhield Felix Warners er niet van het kampioenschap van de afdeling Midden voor zich op te eisen.

De Bijmaat-speler heeft nog steeds plezier in het spelletje en de enorme trainingsijver die hij in het verleden aan de dag legde om in de eredivisie goed te presteren, vormt nog steeds een oerdegelijke basis. Solide spel zonder tierelantijnen, dat is het handelsmerk van Warners. De jonge Laurens van Raadshoven, overgekomen van Scyedam, moest in de halve finale zijn meerdere erkennen in zijn aanstaande teamgenoot bij Bijmaat. Linkspoot van Raadshoven, wiens vader ooit furore maakte bij Shot Soest, liet in zijn eerste AK Midden zien een getalenteerd tafeltennisser te zijn en mogelijk een toekomstig kampioen.

Zoals Bijmaat de bovenste helft van het speelschema in de hoogste enkelklasse domineerde, zo overheerste Hilversum in het onderste gedeelte. Wouter van de Mark, die een tijd uit de running was door een ernstige kwetsuur, is weer helemaal terug. De man met de snelste arm van alle 400 AK-deelnemers schakelde in de kwartfinale Gijs Molenaar, de verliezend finalist van vorig jaar, uit met soms fabelachtige ballen. Maar in de halve finale strandde hij op de mentaal ijzersterke Jelle Goossens, dit het hele seizoen al buitengewoon constant presteert.

Warners (1) tegen Goossens (2) werd dus de verwachte Bijmaat-Hilversum finale, die niet geheel ongebruikelijk meer spannend dan goed was. De twee favorieten deden weinig voor elkaar onder. Het kwam aan op een beslissende vijfde game, waarin Warners de minste fouten maakte. Goossens baalde van de kansen die hij had laten liggen, maar kan terugzien op een goed toernooi.

Bij de dames deed zich het unieke feit voor dat de meisjeskampioen tevens tot dameskampioen werd gehuldigd. Een bijzonder knappe prestatie van de 14-jarige Heleen Hop, die in de finale de ruim 45 jaar (!) oudere Juliet van Veen wist te verslaan. Heleen Hop heeft dank zij veel trainingsuren (sinds kort ook op Papendal) haar niveau flink weten te verbeteren en blaast nu dus ook op seniorenniveau  een behoorlijk partijtje mee. Vader André Louwen, die dit jaar zelf voor het eerst sinds mensenheugenis niet meedeed aan de AK, mocht dochterlief de grote wisselbeker van dameskampioen overhandigen. Overigens heeft Louwen volgend jaar weer alle tijd om zich als deelnemer op de AK te storten, na acht jaar trouwe dienst stopt hij als toernooiorganisator. Clubvoorzitter Raymond van Putten zette hem na afloop dan ook in het zonnetje.

De gedreven routiniers Arjen Hoogeveen en Hans den Blanken waren zeer content met het veroveren van de dubbeltitel. De als vierde geplaatste Bijmaat/Hilversum-combinatie versloeg in de finale Jelle Goossens en Wilfred Schipper (Hilversum). Enkelklasse 2 werd een prooi voor Pieter Salentijn (winst in de finale tegen Melvin Lucardie). De zege in enkelklasse 3 ging naar Maarten Uijens (SVE), die Ferry de Hoogen nipt in vijf games versloeg.

De Afdelingskampioenschappen in de hogere seniorenklassen leverden dit jaar nogal wat afmeldingen op, waardoor er bij aanvang flink geschoven moest worden in de plaatsingsschema’s in de diverse klassen. Uiteindelijk kwamen er 90 spelers in actie. Komend weekend, 18 en 19 januari, zijn respectievelijk de lagere jeugd en de lagere senioren aan de beurt. Bij elkaar zijn dat nog eens zo’n 200 inschrijvingen.

Zondag 12 januari 2014:

Prijswinnaars AK hogere senioren:

De prijswinnaars van de Afdelingskampioenschappen 2014 in de hogere seniorenklassen:

Enkelklasse 1: 1e prijs;  Felix Warners (Bijmaat), 2e prijs: Jelle Goossens

Troostronde: 1e  prijs Marco Langerak (VTV), 2e prijs Tim de Graaf (Rega)

Enkelklasse 2: 1e prijs: Pieter Salentijn (Hilversum), 2e prijs: Melvin Lucardie (Bijmaat)

Troostronde: 1e prijs: Jan Willem Rouwhorst, 2e prijs: Arthur Boerman (SVE)

Enkelklasse 3: 1e prijs: Maarten Uijens (SVE), 2e prijs: Ferry de Hoogen (Huizen)

Troostronde: 1e prijs: Niels de Boer (Hilversum), 2e prijs: Gerry van Sunder (Huizen)

Dames 1: 1e prijs: Heleen Hop (Hilversum), 2e prijs: Juliet van Veen (Over ’t Net)

Dubbelklasse 1: 1e prijs: Arjen Hoogeveen / Hans den Blanken (Bijmaat / Hilversum), 2e prijs: Jelle Goossens / Wilfred Schipper

Dubbelklasse 2: 1e prijs: Stefan Bont / Mark Makkink (Woerden), 2e prijs: Wesley van Wingerde / Patrick Nieuwendijk (Almeerspin / TTVN)