Eredivisieteam haalt klinkende 6-0 overwinning op Scylla

Met een klinkende 6-0 uitoverwinning op Scylla heeft het eerste herenteam van Hilversum de kans om bij de bovenste zes te eindigen in de eredivisie, aanzienlijk vergroot.

Voor het eerst dit seizoen speelde Frank Rengenhart mee in het team van Hilversum. Tycho Dekkers bleef tegen Scylla aan de kant. Rengenhart kende in de openingspartij tegen kopman Thomas Benit een stroeve start en keek tegen een 2-0 achterstand aan. Vanaf de 3e game kwam de Amsterdammer bij zijn rentree in de eredivisie steeds beter in zijn spel. Met veel servicevariatie en harde forehandspinballen wist Rengenhart het spel van zijn tegenstander volledig te ontregelen en de partij knap naar zich toe te trekken.

Met de nederlaag van Thomas Benit bleek de angel uit het spel van Scylla te zijn gehaald. Zonder de gestopte Pietje Bakker, die door Scylla voor aanvang van de wedstrijd tot lid van verdienste werd benoemd, toonden de Leidenaren zich mentaal kwetsbaar. Bakkers vervanger, de van Avanti overgekomen Changyu Xu kwam er tegen de geconcentreerd spelende Nathan van der Lee niet aan te pas. Xu produceerde een indrukwekkende hoeveelheid forehandmissers, waardoor Hilversum tamelijk eenvoudig op een 0-2 voorsprong kwam. Merijn de Bruin had vervolgens weinig moeite om Olivier Altenburg te verslaan (0-3).

Thomas Benit bleek in z’n tweede enkelspel de nederlaag van de openingspartij nog niet te boven. Dat de Leidenaar ver onder zijn topniveau bleef, was mede de verdienste van Van der Lee, voor wie de 3-0 voorsprong extra vertrouwen gaf. Benit kwam alleen in de derde game even op voorsprong (6-4), maar de opleving was van korte duur. De overwinning van Van der Lee bood Hilversum perspectief om de maximale buit binnen te halen. Frank Rengenhart startte tegen Olivier Altenburg opnieuw matig en mocht van geluk spreken dat zijn tegenstander een 9-5 voorsprong kinderlijk eenvoudig uit handen gaf.

Altenburg wist met va banque spel nog wel de derde game te winnen (11-3), maar Rengenhart stelde daarna overtuigend orde op zaken (0-5). Changyu Xu leek in de slotpartij van plan de eer voor Scylla te gaan redden. Maar na een verloren eerste game schakelde routinier Merijn de Bruin een tandje bij, waardoor zijn tegenstander het nakijken had. Weinigen hadden vooraf verwacht dat Hilversum met 6-0 van Scylla zou weten te winnen. Een flinke opsteker dus voor het team van René Hijne, dat z’n positie op de ranglijst heeft versterkt. Als Hilversum na 9 wedstrijden bij de bovenste zes eindigt, mag het in het voorjaar meedoen aan de strijd om de landstitel. Hilversum moet DTK’70, Scylla, Zwolle en Pecos onder zich zien te houden. Komende zaterdag (aanvang 18 uur) krijgt Hilversum de nummer laatst Pecos op bezoek.

Uitslag in detail:

Thomas Benit – Frank Rengenhart 12-10, 11-4, 7-11, 4-11, 7-11 0-1