Eredivisiefinales: Toptafeltennis in Hilversum op Hemelvaartsdag

Tafeltennisliefhebbers opgelet! Op donderdag 26 mei (Hemelvaartsdag) staat het Hilversumse Tafeltenniscentrum weer in het teken van de strijd om de landstitels. Je kunt de hele dag genieten van toptafeltennis. Zelf komen kijken is natuurlijk het leukste. Mocht je niet kunnen komen, dan zijn alle finalewedstrijden via livestream te volgen op het YouTube-kanaal van de NTTB. Je kunt het evenement gratis bezoeken.

Bij zowel de dames als de heren worden maximaal 7 partijen gespeeld en is het team dat het eerst 4 punten heeft verzameld, kampioen. Bij de jeugd worden maximaal 10 wedstrijden gespeeld.

Finale play-offs eredivisie heren De Boer Taverzo – Welynq/TTV Maashorst (aanvang 15.00 uur)

Nog maar een paar dagen is TTV Hilversum de regerend landskampioen bij de heren. Wie wordt de opvolger? De Boer Taverzo is de huizenhoge favoriet in de finale. De club uit Zoetermeer veroverde de titel al zes keer eerder en won in december ook de herfsttitel door Van Wijnen/Smash’70 met 4-0 te verslaan. De club beschikt over de sterkste selectie van alle teams in de eredivisie.

Dit keer is het Brabantse Welynq / TTV Maashorst de tegenstander. Maashorst versloeg in de halve finale Combilo TOGB eenvoudig. Dat kwam mede omdat Lauric Jean, vorig jaar nog kopman van Hilversum, tot ieders verrassing niet van de partij was bij TOGB. In de reguliere competitie wisten de mannen van Maashorst koploper Taverzo met 5-2 te verslaan, waarbij moet worden aangetekend dat het team uit Zoetermeer niet in de sterkste opstelling speelde. Of het opnieuw voor een stunt kan zorgen, valt te betwijfelen.

Finale play-offs eredivisie dames VTV – Dozy/Den Helder Noordkop (aanvang 12.00 uur)

Bij de dames staat wederom VTV uit Nieuwegein in de finale. Zij wonnen in het najaar de titel door het  Leidse Scylla te verslaan. VTV zal het dit keer opnemen tegen meervoudig landskampioen Den Helder Noordkop. Hilversum-speelster Youke Gunsing maakt deel uit van de selectie van Noordkop. Voor haar is de finale dus een thuiswedstrijd. Dat geldt ook voor Tanya Misconi, die vorig jaar nog voor het eerste jeugdteam van Hilversum speelde. Het is de vraag of een van beide speelsters in de finale in actie komt, aangezien de Helderse formatie met Ana Gogorita, Shuohan Men en Dobrila Jorguseska drie topspeelsters kan opstellen. Als regerend landskampioen VTV net als in de halve finale (4-3 winst op SKF) zonder kopvrouw Li Dong speelt, kan het wel eens snel gedaan zijn met de Nieuwegeinse aspiraties.

Finale Kampioensgroep jeugd Van Wijnen/Smash’70 – Hercules (aanvang 12.00 uur)

Tegelijk met de damesfinale gaat wordt dan ook de finale van de Kampioensgroep Jeugd gespeeld. Smash ’70 uit Hattem en Hercules uit Terborg strijden dit jaar de landstitel.  Naar verwachting zullen beide clubs een grote supportersschare meenemen naar Hilversum. De jeugdfinale vindt plaats in de Oskamzaal, die momenteel wordt gebruikt voor de eindexamens. Vrijwilligers van TTV Hilversum gaan deze zaal woensdagavond grotendeels uitruimen en opnieuw inrichten voor de jeugdfinale. Om vervolgens nog dezelfde avond de eindexamen-opstelling weer tevoorschijn te toveren. Een niet geringe klus.