Eredivisiefinales in Hilversum: vat vol spektakel

TTV Hilversum maakt zich op voor de ontknoping van het landskampioenschap in de eredivisie. Op Hemelvaartsdag, komende donderdag, treffen de finalisten bij zowel de dames als de heren elkaar in het Tafeltenniscentrum aan de Vaartweg.Voor liefhebbers van toptafeltennis een evenement om naar uit te kijken. Werden vorig jaar nog beide finales tegelijkertijd in twee zalen gespeeld, dit jaar is dat anders. Om 12 uur gaat de eindstrijd bij de dames van start tussen SKF en Dozy Den Helder/Noordkop. De finale bij de heren tussen landskampioen Enjoy&Deploy/Taverzo en FVT staat om 15 uur gepland. Door beide finales achter elkaar te spelen in de hoofdzaal van het Tafeltenniscentrum, krijgt de damesfinale de aandacht die het verdient.

Gaat SKF voor het eerst bij de dames de hoofdprijs pakken? Als het aan de Veenendaalse supporters ligt, is dat geen vraag, maar een feit. De trouwe SKF-fans komen met een volle supportersbus naar Hilversum en zullen ongetwijfeld voor veel sfeer zorgen tijdens de finale. De club uit Veenendaal, met een mix aan jong talent en ervaring, is favoriet voor het winnen van de landstitel. SKF eindigde in de reguliere competitie bovenaan en versloeg de vrouwen van Den Helder met 4-2. Dat zal ongetwijfeld veel vertrouwen geven. Indien SKF zou zegevieren, zou er voor het eerst sinds jaren weer een team zonder Chinezen of andere buitenlanders de landstitel veroveren.

Bij de heren ligt het minder voor de hand dat een team zonder buitenlandse inbreng de hoofdprijs in de wacht sleept. FVT uit Rotterdam wordt beschouwd als de underdog in het duel met Enjoy&Deploy/Taverzo. De regerend landskampioen uit Zoetermeer eindigde met ruime voorsprong bovenaan in de eredivisie. Waarbij gezegd moet worden dat de Rotterdammers de favoriet in bedwang wisten te houden( 3-3).  Toptalent Roel Bogie, die een uitstekend debuut maakte in de eredivisie, liep in het duel met FVT tegen twee nederlagen aan. Naar verwachting blijft de 14-jarige jeugdinternational in de finale dan ook aan de kant. Met de Fin Benedek Olah, de jeugdige Chinees Ming Yang en ex-FVT’er Rajko Gommers moet Taverzo in staat zijn de titel te prolongeren.

Hilversum-voorzitter Raymond van Putten is trots dat zijn vereniging opnieuw gastheer is. ,,Een jaar lang eredivisiecompetitie komt tot een apotheose in één wedstrijd bij TTV Hilversum.” Ondanks dalende ledenaantallen laten dit soort evenementen in Nederland zien dat tafeltennis als sport leeft.

Donderdag 14 mei: finale play-offs eredivisie

Dames

12.00 uur: SKF – Dozy Den Helder/Noordkop

Teamselectie Dozy Den helder/Noordkop

Ana Gogorita, Yun Zhang, Rianne van Duin, Melanie Bierdrager

Teamselectie SKF

Carla Nouwen, Alice Barendregt, Brenda Vonk-Huntelerslag, Tali Cohen

Heren

15.00 uur: Enjoy&Deploy/Taverzo – FVT

Teamselectie Enjoy&Deploy/Taverzo:

Benedek Olah, Ming Yang, Rajko Gommers, Roel Bogie

Teamselectie FVT:

Barry Weijers, Patrick Oeij, Martin Khatchanov, Mitchel Alsemgeest

Locatie: Tafeltenniscentrum, Vaartweg 52, Hilversum.

De toegang tot de eredivisiefinales is gratis