Eerste nederlaag heren 1 ondanks subliem spel Khatchanov

De lang verwachte topper in de eredivisie tussen ProActief Tafeltennis Hilversum en Benelux Group Taverzo was niet de spectaculaire wedstrijd waarop iedereen hoopte en eindigde in een teleurstellende 2-4 nederlaag  voor de thuisclub.

Lauric Jean geblesseerd
Voorafgaand aan de wedstrijd werd al duidelijk dat beide teams niet op volle oorlogssterkte achter tafel zouden verschijnen. Bij Hilversum ontbrak kopman Lauric Jean vanwege een enkelblessure, terwijl Taverzo zonder hun tweede man Yamick Vostes aan het duel begon.

De wedstrijd werd geopend door Ashraf Haiqal die tegen Nederlands nummer 1, Laurens Tromer mocht aantreden. Haiqal wist pas in de derde game goed aan te haken bij het spel van Tromer en won deze met 11-4. In de vierde game ging het gelijk op tot 7-7. Daarna maakte de Maleisiër twee onnodige fouten, waardoor Tromer de zege kon veilig stellen.
Cosmin Stan, vervanger voor Lauric Jean, mocht beginnen tegen Jochem de Hoop. De Rotterdammer, die kampt met trainingsachterstand, speelde een matige wedstrijd en miste veel kansen. Bij 9-11 in de vijfde game moest hij het hoofd buigen voor de Hoop, die zonder zelf heel goed te spelen de wedstrijd naar zich toe trok.

Khatchanov in blakende vorm
Martin Khatchanov wist het publiek te boeien met spectaculaire rally’s tegen Gabrielius Camara. Het werd drukker en drukker in de zaal en sommige toeschouwers hadden zelfs moeite de wedstrijd goed te zien. Khatchanov, kampend met een lichte griep, moest zichzelf warm spelen en won uiteindelijk.

Spektakelstuk van de dag was de topper tussen Martin Khatchanov,  misschien wel het grootste talent van Nederland, en Laurens Tromer de  nummer 178 van de wereldranglijst.
Khatchanov begon ietwat passief aan de wedstrijd, wat er toe leidde dat het een gelijkopgaande wedstrijd werd. Na twee games stond het 1-1. Er werd gekozen voor een andere tactiek, waarbij Khatchanov minder passief ging spelen en waar mogelijk de counteraanval zou inzetten. Met weergaloos spel sloeg hij winner na winner, met zowel backhand als forehand om de wedstrijd te besluiten met een fabelachtige forehand-overspin, tot groot enthousiasme van het talrijke publiek. Daarmee kwam Hilversum op 2-2.

Martin Khatchanov bracht het publiek in extase.

Toch bracht het kunststukje van Khatchanov de thuisclub niet in de winning mood. Ashraf Haiqal maakte ook in zijn tweede wedstrijd tegen Jochem de Hoop veel aanvallende fouten en kon moeilijk schakelen naar een ander spelsysteem. Het gevolg was dat hij bijna alle punten maakte, zowel voor zichzelf als voor de tegenstander die weinig hoefde te doen om Taverzo weer aan de leiding te brengen.

Cosmin Stan sloot af met zijn wedstrijd tegen de talentvolle youngster Camara. Stan liep de eerste twee games achter de feiten aan, na enkele tactische aanpassingen ging de verdere wedstrijd gelijk op, wat resulteerde in nipte winst in de derde en nipt verlies in de vierde game, waardoor de voor Hilversum pijnlijke eindstand van 2-4 tot stand kwam.

Coach Bert Olofsen was uiteraard niet tevreden met het resultaat, maar zag ook lichtpuntjes. ,,Natuurlijk hebben we er de pest in. Aan de andere kant hebben we gezien dat een gemotiveerde Khatchanov iedereen kan verslaan. Datzelfde geldt voor Lauric Jean.” Bij een eventuele finale tussen Hilversum en Taverzo is alles mogelijk.
Volgende week zijn de Masters en ook daar is Hilversum vertegenwoordigd.