Eerste divisie: terug naar 7 wedstrijden, lagere klassen volgen

De eredivisie en de eerste divisie van de tafeltenniscompetitie krijgen vanaf komend najaar dezelfde opzet. Dit betekent dat ook in de eerste divisie 7 partijen worden gespeeld in plaats van 10. Het gaat om zes enkels en een dubbelspel. Dat geldt voor zowel de dames als de heren. Het gelijktrekken van het spelsysteem bevordert de doorstroming tussen de een na hoogste en de hoogste klasse.

Voorlopig krijgen zowel het eerste en als het tweede team van Hilversum te maken met de herziening van het speelsysteem. Heren 1 was nog in de race om de landstitel, toen de competitie in het najaar werd stilgelegd. Heren 2 stond bovenaan in de eerste divisie.

Het is overigens de bedoeling dat dit speelsysteem van 7 partijen stap voor stap ook in de lagere landelijke klassen wordt ingevoerd. Competitiewedstrijden zullen daardoor een uur tot anderhalf uur korter gaan duren. Met het huidige speelsysteem van tien partijen kwam het geregeld voor dat wedstrijden meer dan vijf uur in beslag namen.

Er zal dus in de eredivisie weer een aparte najaars- en voorjaarscompetitie worden gespeeld. Nu duurt de competitie in de hoogste klasse nog een heel jaar. Als beide competities verschillende kampioenen opleveren, wordt er in het voorjaar een beslissingsduel gespeeld om de algehele landstitel. De nieuwe opzet wordt komend najaar al van kracht.

Strijd om landstitel

Het hoofdbestuur van de NTTB heeft daarnaast een voorstel ontvangen van de heren eredivisieverenigingen om toch nog op enige wijze te spelen voor een landskampioenschap 2020-2021. Het bestuur staat daar positief tegenover en wil de mogelijkheid hiervoor nader onderzoeken. Wat de gevolgen hiervan zijn voor Hilversum is op dit moment nog niet bekend.