Eerste dag Hilversum Tournament succesvol

De eerste dag van het Hilversum Tournament bracht mooi tafeltennis. In het zeer sterke deelnemersveld slaagde geen van de Hilversum-spelers er in de kwartfinale te bereiken.

Hieronder een verslag van ’toernooidirecteur’ Bert Oofsen.

Na een goede nachtrust in hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder, begon de dag met het ontvangen van de topspelers. Al snel bleek dat iedereen enorm gemotiveerd was en meteen wilde inspelen. Alleen het inspelen al was al een genot om naar te kijken voor de toeschouwers. De Taverzo-ploeg installeerde na aankomst de apparatuur voor de live stream. Ondertussen kwamen de andere filmploegen binnen en zochten hun plekje.

Na een kort welkomstwoord werd precies volgens schema om 12.30 uur begonnen met de wedstrijden. In poule A was Kilomo Vitta eerste geplaatst, met Cosmin Stan als tweede. In deze poule speelde ook Arnoud Meijer, één van de beste verdedigers van Nederland. Hij mocht het toernooi beginnen tegen Kilomo. Voor Kilomo was het al weer jaren geleden dat hij tegen een verdediger van dit niveau speelde. Arnoud had ondanks de 3-0 zeker kansen. Met name in derde game die hij met 15-13 verloor. Die zelfde Arnoud zorgde voor een verrassing door Cosmin Stan in de vijfde game met 12-10 te verslaan.

Een andere bijzondere wedstrijd was het duel tussen Boris de Vries en Kilomo Vitta. Boris leek Kilomo een masterclass te geven en na 8-11 en 7-11 en 3-7 op een eenvoudige overwinning af te stevenen. Maar Kilomo wist zich knap terug te vechten en trok uiteindelijk de wedstrijd in 5 games naar zich toe. Boris verloor ook nog eens in 5 games van Cosmin Stan. Die daarna eenvoudig Martijn de Vries won. In deze poule gingen Kilomo en Cosmin door naar de kwarttfinale. Hilversum-speler Gamal de Groot slaagde er niet in tot winst te komen.

In poule B liet Jamshid Sedigh zien dat hij tot de top van Nederland behoort. Hij wist al zijn wedstrijden, dus ook van Zhang Dong Ying, tweede op de plaatsingslijst, te winnen. Zhang wist verder wel al zijn wedstrijden te winnen en werd tweede in deze poule. Ook Peter Sybestyén wist zich voor de kwartfinale te plaatsen door knappe overwinningen op Urban Ngalim, Patrick Oeij en Frank Rengenhart. Voor Hilversummer Frank was het zijn eerste optreden sinds jaren op het hoogste niveau. Duidelijk was dat hij op de goede weg is en bijna op dit niveau zit. Tegen de meeste spelers wist hij een game te winnen. Frank had helaas last van blessure, waardoor hij maar op 75 % kon spelen.

In de poule C werd de dienst uitgemaakt door Rajko Gommers. Vier wedstrijden won hij behoorlijk overtuigend. Alleen de in uitstekende vorm verkerende Koen Hageraats wist het Rajko in vijf  games nog behoorlijk lastig te maken en had zelfs de mogelijkheid om de wedstrijd te winnen. Koen wist daarna eenvoudig van de in deze poule als eerste geplaatste Tim Janssens te winnen, die daarna ook nog van Rajko verloor en alles op alles moest zetten om een plek naar de kwart finale veilig te stellen. Dat ging ten koste van Nathan van der Lee, die bovendien een 2-0 voorsprong tegen Koen Hageraats uit handen gaf en tegen Tim net tekort kwam. Gommers, Hageraats en Janssens plaatsten zich daarmee voor de kwartfinales. Jelle Goossens (Hilversum) speelde verdienstelijk, maar kwam niet verder gamewinst hier en daar.

Zondag zullen jongeren van YMCA en de jeugd van Hilversum hun vaardigheid testen met de snelheidsmeter. Het gaat er om wie het hardst kan smashen. Daarna zullen de topspelers een balletje slaan tegen de YMCA-jeugd  Wethouder Floris Voorink van sportzaken zal de samenwerking tussen TTV Hilversum en YMCA officieel bekrachtigen, waarna de kwartfinales van start gaan:

12.15 uur

Kilomo Vitta (1) – Tim Janssens (3)

Jamshid Sedigh   –  Cosmin Stan (6)

13.00 uur

Rajko Gommers (4) – Peter Sybestyén (8)

Zhang Dong Ying 2) – Koen Hageraats

13.50 uur

Eerste halve finale.

14.30 uur

Tweede halve finale

15.30 uur

Wedstrijd om de 3e en 4e plaats

16.15 uur

Finale

Tafeltennisliefhebbers zijn van harte welkom op de finaledag van het ‘Hilversum Tournament’. De toegang is gratis.

Voor degenen die niet kunnen komen: de wedstrijden zijn te volgen op https://www.taverzo.nl/tv