Dapper Hilversum kansloos in halve eindstrijd

Met één vinger in de neus heeft Enjoy&Deploy Taverzo zich maandag 21 april geplaatst voor de finale van de plays-offs in de eredivisie. Zoals vooraf al verwacht werd, had Hilversum zo goed als niets in te brengen: 4-0.

Het verhaal van de eredivisie is bekend: er is één (semi-) professioneel team dat met kop en schouders uitsteekt boven de rest. De veel bediscussieerde nieuwe opzet van de eredivisie heeft daar niets aan veranderd. Voor Hilversum was het bereiken van de beste vier in de strijd om het landskampioenschap al een topprestatie op zich. Uniek in de geschiedenis van de vereniging. Nathan van der Lee, Merijn de Bruin en Tycho Dekkers zorgden twee weken geleden voor een sensatie door aan de oevers van de Maas tegenstander Westa vanuit een schier onmogelijke positie de voet dwars te zetten.  De Hilversummers verloren in eigen huis met 2-4, waarna de returnwedstrijd in Wessem een formaliteit leek. Maar Hilversum overleefde een 1-0 setachterstand en  een 2-0 achterstand in games in de daaropvolgende partij op wonderbaarlijke wijze.

Niemand had met dit scenario rekening gehouden.  Ook Nathan van der Lee kennelijk niet. De Groningse kopman van TTV Hilversum, die aan een sterk seizoen bezig is, had inmiddels zijn vakantie geboekt en moest om die reden verstek laten gaan in de halve finale.  Van der Lee werd node gemist in het duel met Taverzo, dat zo’n 150 toeschouwers op de been bracht.

Hij had wellicht tegenstand van betekenis kunnen leveren in deze eenzijdige halve finale, waarin Hilversum van meet af aan de onderliggende partij pas.

Merijn de Bruin had in de openingspartij geen antwoord op de effectvolle spinballen van Jan Kovacs. Geforceerde pogingen om het initiatief naar zich toe te trekken, leverden niet het gewenste resultaat op. De lange Kroaat klaarde het klusje binnen het kwartier: 3-0.

Invaller Jelle Goossens wachtte een ondankbare taak tegen de Zoetermeerse kopman Jan Zibrat. De voormalige Europees kadettenkampioen liet zijn tot op het bot gemotiveerde, maar hulpeloze tegenstander alle hoeken van de zaal zien. Een schande was het zeker niet om als invaller uit de eerste divisie ingemaakt te worden door de nummer 258 van de wereldranglijst.

Opmerkelijk genoeg bestaat het Zoetermeerse topteam uit drie linkshandige spelers. Rajko Gommers is met z’n 18 jaar de jongste van het trio. Hij staat vijfde op de nationale ranglijst, 35 plaatsen hoger dan Tycho Dekkers, die z’n laatste thuiswedstrijd in het shirt van Hilversum speelde. Hij keert na de zomervakantie terug bij zijn oude club US. Ondanks het op papier grote krachtsverschil wist de Amsterdammer dank zij een tomeloze inzet weerwerk te leveren. Een opluchting voor de toeschouwers dat er eindelijk wat spanning in de wedstrijd kwam. Na een 2-0 voorsprong in games verslapte bij Gommers de concentratie. Dekkers kreeg een open doekje toen hij met enkele spectaculaire slagenwisselingen de vierde game naar zich toe wist te trekken (11-9).

Het leek een keerpunt in de wedstrijd. Gommers toonde zich in de vierde game onzeker en Dekkers kon een 9-5 voorsprong opbouwen. Maar op het beslissende moment werd Dekkers het slachtoffer van zijn eigen dadendrang. Gommers kwam langszij (9-9) en toonde zich op het moment suprème  trefzeker met een scorende forehandspin, op matchpoint gevolgd door een harde backhandspin.   Daarmee bleef een vijfde game jammer genoeg uit (3-0).

Jan Zibrat, lichtvoetig en explosief, groeide uit tot smaakmaker van de middag. In de partij tegen Merijn de Bruin demonstreerde  hij staaltjes tafeltennis die het publiek in vervoering bracht. Met speels gemak gaf hij zijn twintig jaar oudere tegenstander het nakijken.

In precies twee uur was het karwei geklaard voor de gasten, die met anderhalf been in de finale staan. De returnwedstrijd is op zondag 11 mei om 13 uur in Zoetermeer. Taverzo heeft dan aan twee games genoeg om de finale te halen.

Deze finale wordt op zondag 18 mei ook weer in Hilversum gespeeld.

TTV Hilversum – Enjoy&Deploy Taverzo

Merijn de Bruin – Borna Kovac                 7-11, 8-11, 4-11                0-1

Jelle Goossens – Jan Zibrat                        3-11, 7-11, 4-11                0-2

Tycho Dekkers – Rajko Gommers           5-11, 8-11, 11-9, 9-11        0-3