Dames 1 wint Final Four en verovert plek in eredivisie

Het eerste damesteam van Hilversum is verzekerd van een plek in de eredivisie komend seizoen. In de bomvolle zaal van SKF wisten Heleen, Alice, Lisette en Marianna tijdens de zogeheten Final Four het fel begeerde doel te bereiken door achtereenvolgens Scyedam (3-0) en US (3-1) te verslaan. (Nu met video)Een bijzonder knappe prestatie van onze meiden. Met drie 15-jarigen in de gelederen heeft Hilversum het jongste team dat ooit in de eredivisie heeft geacteerd, zo wist competitieleider Peter Boon te vertellen. Hilversum komt volgend jaar uit in de nieuwe eredivisie, waarin acht teams gaan strijden om het kampioenschap van Nederland.

Zaterdag 2 mei traden vier teams aan voor de ‘Final Four’ om één plaats in de nieuwe eredivisie die na de zomer van start gaat. Om 12.00 uur was de loting die op papier voor de meiden van Hilversum ongunstig uitpakte. Scyedam werd uit de hoge hoed getoverd als tegenstander, terwijl US het op papier zwakkere Treffers uit Roelofarendsveen trof. Coach Lex Bruijn had gekozen voor een opstelling met Lisette van Es, Marianna Rolikova en Heleen Hop.  Daarbij was hij er van uitgegaan dat de sterkste speelster bij de tegenstander, paraspeelster Kelly van Zon, het best bestreden kon worden door Lisette en Marianna.

Al in de eerste wedstrijd kon geconstateerd worden dat Lex het goed gezien had. Lisette speelde tactisch een prima wedstrijd tegen Van Zon, door haar backhandnoppen effectief in te zetten en op tijd haar machtige forehand in stelling te brengen.  Op een verloren derde game na, wist Lisette elke keer net iets beter te finishen dan haar tegenstandster en met drie keer 11-9 zette zij Hilversum op voorsprong. Marianna trof daarna Charell Schoonbrood die in de rally’s vaak fantastisch mooie slagen en punten liet zien. Het lukte Marianna echter heel goed om haar spel, dat gebaseerd is op vastheid in het schuiven, een goed blok en een krachtige forehand, op te leggen aan Schoonbrood. Na een krap gewonnen eerste game (12-10) en een onnodig verloren tweede game gingen beide laatste games overtuigend met 4 en 7 naar Hilversum. Aan Heleen Hop de taak om Hilversum in veilige haven te brengen tegen Patricia Smith.  Dat lukte Heleen na een aarzelend en vooral nerveus begin, waarbij zij de eerste game met 12-10 won en de tweede met 11-8 aan Smith moest laten. Met goed aanvalsspel won Heleen de derde game vrij gemakkelijk met 11-4, waarna zij in de vierde begon met wat missers. Zij vocht zich knap terug in de game en trok deze uiteindelijk ook met 12-10 naar zich toe. De finale was bereikt.

Zoals verwacht werd US uit Amsterdam daarin de tegenstander. In de competitie wonnen de youngsters thuis met 6-0 van dit team, terwijl in Amsterdam een 5-1 overwinning werd geboekt. Toch waarschuwde Lex voor onderschatting, want in beslissingswedstrijden gaat het vaak niet alleen om wie het beste kan spelen, maar wie zijn zenuwen het beste in bedwang kan houden. In deze wedstrijd liet coach Bruijn Marianna Rolikova op de bank plaatsnemen. De allereerste competitiewedstrijd in de eredivisie eind januari werd door de drie tieners gespeeld tegen US en het leek Lex een mooi slot om dezelfde drie in de allerlaatste wedstrijd tegen dezelfde tegenstander op te stellen.

Lisette liet zien dat zij geen last van nervositeit had in haar eerste wedstrijd tegen Merit de Jeu, waarvan zij in Amsterdam nog had verloren. Na een super gespeelde en gewonnen eerste game (11-2), speelde zij in de tweede iets te gehaast, waardoor De Jeu met 11-9 de stand gelijk kon trekken. Met overtuigend spel dwong Lisette haar tegenstander tot het maken van fouten en met 6 en 8 scoorde zij het eerste punt voor Hilversum. Alice Vos trad daarna aan tegen Rianne Strik, een speelster met een mooie harde forehand en een vaste backhand. Alice won de eerste game krap met 11-9 en kwam in de tweede met 5-1 en 10-7 voor. Helaas was dat niet genoeg voor de gamewinst, want een goed spelende Rianne ging met een 17-15 zege aan de haal. Ook in de derde game kwam Alice in het begin op een ruime voorsprong en opnieuw maakt de spanning  haar wat onzeker en was dit niet genoeg voor de overwinning. Gelukkig speelde Alice in de vierde game vrij uit en dwong zij met 11-6 een beslissende vijfde game af. Daarin liet Rianne zien over meer ervaring te beschikken en liep Alice vanaf het begin achter de feiten aan. Hilversum verloor haar eerste wedstrijd en US stond op 1-1.

De tegenstander van Heleen was Marleen Visser en deze laatste had de eerste twee games weinig vat op het spel van Heleen die van de eerdere zenuwen verlost leek. Door onnodige (toch zenuwen?) fouten verloor Heleen de derde game, maar mocht haar tegenstander hieruit hoop geput hebben, dan vervloog deze al snel. Heleen speelde een prima game die zij ruim met 11-4 op haar naam schreef.  Na de pauze was het aan Alice om Hilversum in veilige haven te brengen tegen Merit de Jeu. En dat deed Alice zeer overtuigend. Alleen in de derde game kwam zij aan het einde in moeilijkheden na beide eerste games vrij gemakkelijk gewonnen te hebben  met 5 en 7. Die derde game was een spannende, maar op 10 gelijk wist Alice het hoofd koel te houden en verzekerde zij met 12-10 haar team van een plaats in de eredivisie. Een prachtige prestatie van een team met drie jonge en talentvolle meiden, aangevuld met de routine van Marianna die haar waarde in dit team overtuigend heeft bewezen. Gemiddeld het jongste damesteam ooit in de eredivisie en een mooie kans voor de meiden om volgend jaar door te groeien naar een nog hoger niveau. Iets om nu al naar uit te kijken.

onderstaande video is mogelijk gemaakt door ttnextlevel

Dames 1, compleet 010515Champagne

Dames 1 veroverde een plek in de eredivisie: v.l.n.r. Heleen Hop, Alice Vos, coach Lex Bruijn, Marianna Rolikova en Lisette van Es