Cruciale thuisduels Dames 1 en Jeugd 1

Dames 1 en Jeugd 1 spelen zaterdag 8 april thuis belangrijke duels. Dames 1 strijdt in de 1e ronde van de play-downs tegen degradatie uit de eredivisie, terwijl ons eerste jongensteam de halve finale speelt in de race om de landstitel. Dames 1 start om 16 uur tegen het sterke Westa, Jeugd 1 begint om 15 uur het duel met SVE. In beide gevallen is de tegenstander favoriet.   Door de zevende plaats in de competitie zijn de meiden van coach Lex Bruijn veroordeeld tot de nacompetitie. Daarin spelen zij waarschijnlijk minimaal vier wedstrijden die uiteindelijk moeten leiden tot handhaving in de eredivisie. Zaterdag komt Westa op bezoek in Hilversum voor de 1e halve finale in de play-downs. Westa is gebleken een geduchte tegenstander te zijn voor de Hilversummers. De afgelopen twee competitiewedstrijden heeft Hilversum dit team niet kunnen verschalken. Met de schier onverslaanbare Li Nan Sun en de sterke Amber van de Velde is Westa de grote favoriet in beide halve finales van de play-downs. Westa kan daarnaast nog kiezen uit een drietal top kadetten en de sterke para-speelster Kelly van Zon. De play-down wedstrijden worden gespeeld volgens het zgn. Nancy Evans systeem, dat wil zeggen dat er maximaal 5 wedstrijden worden gespeeld (de als nr. 3 opgestelde speelster komt slechts 1 keer in actie). De wedstrijd wordt beëindigd als een team 3 punten heeft behaald. De youngsters kunnen de steun van toeschouwers goed gebruiken, dus komt allen naar de Vaartweg in Hilversum (aanvang 16 uur).

Jongens 1 moet het om 15 uur opnemen tegen het jongensteam van SVE, een van de favorieten voor het winnen van de landstitel. Voor Lars de Visser, Mick de Vette en Tim van der Leeden is het bereiken van de beste vier al een prestatie van formaat. Wie weet kan het team van coach Robert de Bie zaterdag voor een stunt zorgen door SVE te verslaan. Mocht dat het geval zijn en de Utrechters zouden een week later in eigen huis revanche nemen, dan is een extra beslissingsduel op neutraal terrein nodig om te bepalen wie doorgaat naar de finale.

De eerste halve finale komende zaterdag wordt geheel uitgespeeld (10 partijen dus), bij de tweede halve finale in Utrecht mag gestopt worden als de beslissing is gevallen. Het team dat de meeste setpunten in twee wedstrijden vergaart is de winnaar. De finale van het landskampioenschap bij de jeugd zal overigens gespeeld worden in Hilversum op zaterdag 13 mei.