Coach René Hijne: ‘We gaan voor een plek bij de beste zes’

Het eerste herenteam van Hilversum debuteert zondag 9 september in de eredivisie. Het team van coach René Hijne speelt in Klazienaveen tegen Treffers ‘70. Zaterdag 14 september spelen Frank Rengenhart, Tycho Dekkers, Merijn de Bruin en nieuwkomer Nathan van der Lee hun eerste thuiswedstrijd. Coach René Hijne denkt dat handhaving op het grootste niveau een reële optie is.

Wat kunnen we van het eerste herenteam wat jou betreft verwachten komend seizoen bij de start van Hilversums debuut in de eredivisie?
Het streven is dat we bij de eerste zes teams willen eindigen. Dat betekent dat we dan de garantie hebben dat we volgend seizoen (2014-2015) weer in de eredivisie zullen spelen.

Hoe groot zijn de kansen op handhaving? Wie gaat ongeveer hoe vaak spelen?
Als we niet bij de eerste zes eindigen dan zullen er 4 teams samen met twee 1e divisie teams moeten strijden in een poule van 6 teams voor behoud. Drie teams zullen dan afvallen. De samenstelling van het team zullen we per wedstrijd bekijken. Dit hangt af van de beschikbaarheid en tegen welk team we spelen.

Wie zijn de concurrenten voor handhaving?
Los van Westa en Enjoy en Deploy zullen alle teams gaan strijden voor handhaving.

Wat verwacht je van de spelers qua individuele resultaten?
Dat kan je nooit van te voren zeggen. Stel je de verwachtingen hoog, dan kan de teleurstelling groot zijn. Als de verwachtingen laag zijn, kan het allemaal nog meevallen.

Onze spelers hebben vorig seizoen ongelooflijke prestaties verricht door tegen Avanti en Scylla te winnen. Dat zijn twee teams die vorig jaar eredivisiewaardig waren. We hebben Nathan van der Lee erbij. Dat is een speler die een paar jaar eredivisie ervaring heeft. Daarnaast speelt Tycho Dekkers die staat te trappelen om voor het eerst in de eredivisie te gaan presteren.

Merijn de Bruin en Frank Rengenhart zijn twee oud-internationals die op belangrijke momenten kunnen toeslaan. Ik verwacht dat we net als vorig seizoen weer keihard zullen knokken en vechten voor ieder punt. Verder vind ik  het fantastisch dat deze jongens vrijblijvend voor onze club TTV Hilversum willen uitkomen en ik twijfel er niet aan dat onze supporters, net als vorig jaar, ons weer zullen steunen.

Speelt de nieuwe competitie-opzet in de eredivisie Hilversum in de kaart of juist niet?
Vorig jaar hebben de eredivisieverenigingen dit systeem verzonnen. Uitgangspunt was dat de wedstrijden korter moesten worden om het publiek te blijven boeien. Soms duurde zo’n wedstrijd wel 5 uur.

We spelen in een poule van 10 teams wat inhoudt dat we negen wedstrijden spelen in het najaar. Vier wedstrijden thuis en 5 uit. De 5 uitwedstrijden spelen we op de zondag en we spelen 3 wedstrijden thuis met alle landelijke teams in Hilversum. De wedstrijd tegen Pecos spelen we alleen in onze zaal.

De opstelling hoeft niet meer naar sterkte, je kunt iedere speler op plaats 1,2 of 3 zetten. Dat houdt in dat je niet meer weet wie tegen wie komt. Voorheen wist je qua ranking precies wie tegen elkaar speelde. Dat stond vast.

Ik ben geen voorstander van deze vrije opstelling. Het wordt een loterij waarin het mogelijk is dat de nummers één, twee of drie niet tegen elkaar spelen. De wedstrijden kunnen nu wel heel snel afgelopen zijn als bijv. de nummers 1 en 3 tegen elkaar spelen.

Verder is het dubbel eruit gehaald. Dat vind ik jammer omdat onze spelers goede resultaten hebben behaald met het dubbel. Ook Nathan is een goede dubbelspeler. Ik denk dat deze opzet na dit jaar wel weer zal veranderen.

Waarom is het leuk om bij ons eerste herenteam en de andere landelijke teams te komen kijken?
De toeschouwers kunnen komend seizoen bij thuiswedstrijden genieten van spectaculair en hoogstaand tafeltennis op meerdere tafels. We krijgen gerenommeerde teams uit de eredivisie op bezoek: Zwolle (14/9), Scydam (5/10), Pecos (26/10) en FVT (2/11).

Ons eerste damesteam kan met onze nieuwe speelster Marianna Rolikova hoge ogen gooien in de eerste divisie. We hebben een sterk 2e herenteam met Jelle Goossens, Wilfred Schipper en Arnoud Meijer. Zij willen ook richting eerste divisie en aansluiting bij het 1e team.

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we in de 2e helft in elke divisie bij de heren één team hebben. Dat hebben niet veel clubs in Nederland.

Diverse landelijke teams hebben dus mogelijkheden om te promoveren. Dat maakt de uitdaging nog groter.

Wat zijn verder jouw ambities bij de vereniging?
Belangrijkste vind ik dat we in de toekomst topsport kunnen beoefenen in Hilversum en dat de jeugd kansen krijgt om door te stromen naar alle landelijke niveau’s zowel bij de heren als dames.

Dit houdt gelijktijdig in dat we dit jaar een belangrijke sprong willen maken met sponsoring.

Daarnaast wil ik alle leden van Hilversum laten zien dat als we richting topsport gaan en dat dit samen kan gaan met alle geledingen, van recreatief tot wedstrijdsporters. Topsporters stellen zich ten dienste van de club door training te geven, door het coachen van jeugd en door betrokkenheid te tonen voor andere activiteiten in de club.

Aan de andere kant, en daar hebben we vorig jaar een goede start mee gemaakt, hoop ik dat leden het mooi vinden om de topspelers van zo dichtbij te kunnen zien spelen.

Met Tempo Team ben ik in het verleden 6x Nederlands teamkampioen geweest en ik heb mezelf altijd gezien als lid van een vereniging waar iedereen met plezier tafeltenniste en met elkaar om ging. Dat gevoel heb ik bij Hilversum gelukkig ook.

Scylla 1 - Hilversum 1 194