‘Clubicoon’ Herna Mol neemt na meer dan 25 jaar afscheid

Bij aanvang van de Clubkampioenschappen Jeugd werd uitgebreid stilgestaan bij het afscheid van Herna Mol, die zeer lange tijd wedstrijdsecretaris was en jeugdbestuurslid. Eugène Staffhorst, voorzitter van het Jeugdbestuur, roemde in een toespraak haar verdiensten voor de vereniging, waarna Herna onder daverend applaus van de aanwezige jeugdleden een cadeau overhandigd kreeg en een bos bloemen. Hieronder de tekst van de toespraak.

Beste Herna,

Lange tijd kon ik het me niet voorstellen: een jeugdafdeling zonder jou, maar het is nu toch zover. Je bent na meer dan 25 jaar trouwe dienst met tafeltennispensioen gegaan.

Hoe zat het ook alweer? Je zoons Danny en Jeroen werden lid van Victoria en jij wilde wel wat gaan helpen. Nou, dat is aardig uit de hand gelopen. Je werd de steun en toeverlaat van de toenmalige trainer Frank Stolp. Je wist andere ouders enthousiast te maken om hun kind kennis te laten maken met tafeltennis. Dat heb je meer dan 25 jaar volgehouden. Hoeveel kinderen en ouders hebben in de loop der jaren wel niet de tafeltennissport ontdekt? Het moeten er vele honderden zijn geweest die jij wegwijs hebt gemaakt in onze vereniging.

Je was meer dan een gastvrouw. Je werd lid van het Jeugdbestuur en je kreeg het wedstrijdsecretariaat onder je hoede. Een stevige taak, die je met volle overgave en met doorzettingsvermogen jarenlang hebt verricht. En als je hier en daar weer eens aan het mopperen was omdat de jeugdleden die corvee hadden, te laat kwamen aankakken of dat er buiten jou om invallers werden gezocht, dan wist je dat het uiteindelijk toch weer goed zou komen. Ook al zat het soms tegen, je hebt ons nooit in de steek gelaten en met grote zorgvuldigheid je taken vervuld. We konden altijd op je bouwen. En dat is een groot compliment waard.

Ik denk ook met veel plezier terug aan de innige samenwerking binnen het jeugdbestuur, die geleid heeft tot de groei en bloei van de jeugdafdeling, die nu tot de grootste en succesvolste van het land behoort. Niet alleen qua sportieve prestaties, maar ook het sociale aspect kreeg mede dankzij jou de broodnodige aandacht.

Naast het wedstrijdsecretariaat heb je talloze activiteiten verricht voor de vereniging. Ik denk hierbij met name aan de succesvolle tafeltenniskampen in Goirle, waar je als lid van de keukenbrigade voor 65 man stond te koken. En je van ouders soms hoorde ‘Bij mij thuis lusten ze bijna niks en op kamp scheppen ze twee keer hun bord vol’. Beter compliment kun je niet krijgen.

En dan de Poldersurvivals in De Kwakel; de jaarlijke Sinterklaas- en Kerstevenementen; de tot in de puntjes verzorgde Diplomadag aan het eind van het tafeltennisseizoen met een zaal vol trotse ouders; de voorlichtingsavonden aan de starters; de organisatie van het Kinder Tafeltennisfeest; jouw prominente rol bij de Vrijetijdsmarkt in het centrum van Hilversum; de aandacht voor lief en leed binnen de club; het is simpelweg te veel om op te noemen. En dan natuurlijk nog het beheer van de voorraad clubkleding in 16 verschillende maten, met het berghok als geimproviseerde paskamer.

Je bent nu niet langer de spin het web, maar kunt genieten van meer vrije tijd. Nu privézaken meer aandacht vragen, is het fijn dat je niet al die verplichtingen meer hebt. We zijn blij dat je hebt aangegeven om incidenteel nog hand- en spandiensten te verlenen, zodat er toch enige binding blijft met de club. Gelukkig hebben we in de persoon van Linda Poortman een enthousiaste opvolger gevonden die een aantal van jouw taken waaronder het wedstrijdsecretariaat, heeft overgenomen.

Beste Herna, de vereniging is je enorm veel dank verschuldigd voor alles wat je de afgelopen jaren hebt gedaan. Daarom dit cadeau als aandenken voor jou.

Foto’s: Frans Wieringa