Aniek Jansen Nederlands kampioen D/E-licenties

Met  maar liefst 6 meiden was Hilversum goed vertegenwoordigd op het Nederlands kampioenschap voor B,C,D,E licenties. Jammer dat Angelique van den Bosch (scooterongeluk) en Sanne Briefjes (ziek) verstek moesten laten gaan, anders was dames 1 vrijwel geheel aanwezig geweest.

In de gecombineerde klasse D/E licenties speelde de Hilversumse nieuwkomer Aniek Jansen een hoofdrol. De als vierde geplaatste Aniek startte voortvarend en eindigde in de poule als eerste, op onderling resultaat met de Ewa Balcer, waarvan ze in 5 games verloor, en Daniëlle Storteboom die in 4 games opzij werd gezet. De overige 2 poulewedstrijden werden zonder problemen gewonnen.

Door een gelukkige loting kwam Aniek meteen in de halve finale waarin zij opnieuw Daniëlle Storteboom trof. Die bood meer tegenstand dan in de poulewedstrijd, maar verder dan 1 game winst liet Aniek het niet komen. In de finale trof zij wederom Ewa Balcer die, net als de andere tegenstandsters, veel moeite had met de speelwijze van Aniek die van de korte noppen op haar backhand optimaal wist te profiteren.

Een 2-1 achterstand in games bracht haar niet van de wijs en met 11-7 en 11-8 wist Aniek het kampioenschap en de daarbij behorende C-licentie te veroveren. Een prachtige prestatie waar zij van te voren alleen maar van kon dromen.

Aniek Jansen, NK-titel namens Hilversum

Bij die C-licenties wisselde Neha Gupta goede met matige wedstrijden af, was dus te wisselvallig om potten te kunnen breken. Met twee overwinningen en drie nederlagen eindigde zij op vierde plaats in de poule.

Chanèl Verschoor maakte na een lange periode van afwezigheid vanwege blessures haar comeback en speelde zeer verdienstelijk. Logisch dat na een jaar zonder wedstrijden het ritme ontbrak, maar met een gewonnen partij tegen de sterke Nadia Huizer mocht zij best tevreden zijn. In het troosttoernooi moest Chanèl in de kwartfinale haar meerdere erkennen in teamgenote Rosa Bosselaar.

Deze Rosa Bosselaar kwam laat op stoom in dit toernooi, maar na drie nederlagen in de poule liet zij zien dat ze heel wat in haar mars heeft. Ze eindigde de poule met een knappe overwinning op Brenda Veenstra en zette haar zegereeks voort in het troosttoernooi. Achtereenvolgens bond zij de teamgenoten Anne Hoogeveen en Chanèl Verschoor aan de zegekar, maar daarmee was de koek nog niet op. In de halve finale werd de lastige Annika Mars gedecideerd van tafel gemept en in de finale moest Rosa het opnemen tegen ervaren Maaike Dekkers, die in vier games net een maatje te groot bleek.

Met haar overwinning op Mars nam Rosa een beetje wraak voor haar teamgenote Iris de Bie die in de kwartfinale van het troosttoernooi verloor van diezelfde Mars. Iris speelde heel behoorlijk, zeker in haar openingsduel tegen Fleur Hoogeveen waarbij ze in de beslissende game een matchpoint verprutste en met 12-10 ten onder ging. Met één zege dus naar het troosttoernooi en daar was dus de kwartfinale het eindstation. Anne Hoogeveen tenslotte begon met twee nederlagen in 5 games waarna de pijp eigenlijk wel leeg bleek te zijn. Wel nog is de fraaie overwinning op Annika Mars het vermelden waard. Al eerder was gemeld dat in het troosttoernooi Rosa Bosselaar het eindstation was voor Anne.

Door het spelen van dit toernooi weten de meiden waar ze staan en aan welke onderdelen van het spel nog extra aandacht moet worden besteed. Tenslotte begint op zaterdag 19 september de competitie en dan moet iedereen in vorm zijn.