AK 2015: 1500 partijen en 6000 games

Tijdens het tweede en derde weekend van januari worden traditiegetrouw de tafeltenniskampioenschappen van de Afdeling Midden gehouden. TTV Hilversum organiseert dit evenement voor de negende keer op rij, in samenwerking met de Afdeling Midden.Ook dit jaar is er weer grote belangstelling voor het evenement. In totaal komen, verspreid over 4 speeldagen, bijna 400 spelers in actie. Zowel bij de jeugd als bij de senioren is het toernooi volledig volgeboekt. Er is zelfs een wachtlijst van spelers die hopen dat iemand uit hun klasse afzegt. In totaal worden er op 22 tafels de komende twee weekenden aan de Vaartweg zo’n 1500 (!) tafeltenniswedstrijden afgewerkt en zo’n 6000 games gespeeld.

Senioren: 11 en 18 januari

Het toernooi voor de  hogere senioren (rating 380 en hoger) vindt plaats op zondag 18 januari.  Er staan 97 spelers op de deelnemerslijst, onder wie (slechts) 9 vrouwen. Toch is het aantal vrouwelijke deelnemers hoger dan vorig jaar.

De lagere senioren (rating 379 en lager) komen zondag 10 januari al in actie. Ze spelen in drie verschillende klassen enkel en dubbelspel. Hier zijn 99 aanmeldingen, onder wie 10 vrouwen.

Heel verrassend is het niet dat de organiserende vereniging en grootste club van Nederland de meeste deelnemers levert. Hilversum heeft bij de senioren 39 inschrijvingen, gevolgd door Almeerspin en Bijmaat (beide 20). Ook SVE (19), Huizen (15) en VTV (14) doen met een aanzienlijke afvaardiging mee aan de AK.

Jeugd: 10 en 17 januari

Ook de beide AK-jeugddagen zijn volledig volgeboekt. De eerste wedstrijden beginnen al om 9 uur (zaal open vanaf 8 uur). De lagere jeugd bijt komende zaterdag (10 januari) het spits af. Er komen 88 veelal jonge deelnemertjes aan de start. Zaterdag 17 januari is het de beurt aan de hogere (en veelal oudere) jeugd. Hier zijn maar liefst 105 inschrijvingen en worden de laatste finales aan het begin van de avond gespeeld.

Alle jeugdspelers komen uit in drie verschillende klassen: ze spelen enkelspel in hun eigen ratingklasse (op basis van het behaalde competitieresultaat). Daarnaast is er een leeftijdsklasse en tot slot een dubbelspelklasse. Alles bij elkaar zijn er bij de jeugd zo’n 70 prijzen te verdelen.

Ook hier heeft Hilversum de meeste inschrijvingen (26). Bijmaat, dat een succesvolle herstart heeft gemaakt met haar jeugdafdeling, levert 18 deelnemers. Daarna volgen WIK (16), Over ’t Net en SVE (beide 12).

Wie de AK de komende twee weken wil bezoeken, is van harte welkom in het Tafeltenniscentrum aan de Vaartweg. Vanwege de te verwachte drukte kan het voorkomen dat het parkeerterrein vol is en dat bezoekers die met de auto komen, elders in de omgeving een parkeerplek moeten zoeken.

AK 2014, groepsfoto prijswinnaars hogere jeugd

Winnaars bij de AK hogere jeugd vorig jaar

Januari 2 532

Winnaars bij de AK lagere senioren vorig jaar