Afdelingstitels voor Gamal de Groot en Sophie Lucardie

Gamal de Groot (Hilversum) heeft voor de tweede keer in zijn carrière de afdelingstitel bij de heren veroverd. Hij versloeg in de finale zijn clubgenoot Wouter van der Mark met 3-1.Bij de dames ging de titel naar Sophie Lucardie (Bijmaat).De Groot, die als enige van alle deelnemers  uitkomt in de eredivisie, was vooraf de grote favoriet voor het kampioenschap. Titelverdediger Felix Warners van Bijmaat was er dit jaar niet bij en diens teamgenoot John van Spengen werd verrassend in de eerste ronde uitgeschakeld.

Gamal de Groot moest het na overwinningen op Vincent Lucardie (Bijmaat) en Mark van Werkhoven (VTV) in de halve finale opnemen tegen ‘toernooitijger’ Arjen Hoogeveen, die zijn huid duur verkocht, maar uiteindelijk tekort kwam. In de onderste helft van het schema speelde Quinten van Dissel (Bijmaat) een puike kwartfinalepartij tegen de als tweede geplaatste Jelle Goossens (Hilversum). Goossens hield echter op wilskracht het hoofd boven water. In de halve eindstrijd moest hij het opnemen tegen Wouter van der Mark. De clubkampioen van Hilversum verkeert dit seizoen in blakende vorm en liet in de halve finale bij vlagen verbluffende staaltjes tafeltennis zien.

Goossens bood goed partij, maar moest uiteindelijk de meerdere erkennen in zijn clubgenoot.

In de finale liet Gamal de Groot zien dat hij gebrand was op een tweede afdelingstitel. Met agressief aanvalsspel won hij de eerste twee games. Van der Mark sloeg de derde game terug, maar daarna was het De Groot die het initiatief naar zich toetrok en met 11-7, 11-6, 7-11 en 11-5 de eindzege voor zich opeiste.

Het damestoernooi was door de komst van enkele nieuwe speelsters veel sterker bezet dan vorig jaar. De jeugdige titelverdedigster Heleen Hop (Hilversum) speelde een voortreffelijk toernooi, maar moest in de halve finale haar meerdere erekennen in Sophie Lucardie (Bijmaat). Zij wist in de finale de als eerste geplaatste Jacintha de Hoop (SVE) met 3-1 te verslaan: 12-14, 4-11, 11-3 en 9-11.

In het dubbelspel sneuvelden de als eerste geplaatste Gamal de Groot en Jelle Goossens verrassend genoeg al in de eerste ronde tegen Vincent en Sophie Lucardie (Bijmaat). Titelverdedigers Arjen Hoogeveen en Hans den Blanken redden het ook niet. Zij werden in de halve finale verslagen door Arnoud Meijer en Robert van der Horst, die in de eindstrijd ook de Lucardie’s kansloos lieten: 11-9, 11-6 en 11-4.

Diverse jeugdige talenten mochten ook dit jaar weer aan het seniorentoernooi deelnemen. De meest opvallende was de pas 13-jarige Elwin Huiden (SVE). De linkshandige Elwin speelde zaterdag al zo’n veertien partijen en deed dat een dag later nog eens dunnetjes over. Hij viel bij de senioren twee keer in de prijzen en dat een bijzonder knappe prestatie. De jeugd deed het sowieso goed bij de senioren en bracht hoop voor de toekomst.

Op de laatste dag van de Afdelingskampioenschappen kwamen z’n 90 spelers in actie. Doordat met name de dames een druk programma moesten afwerken, konden de laatste finales pas om 19 uur aanvangen.

Organisator Hilversum kon met de afdelingskampioenschappen wederom terugkijken op een geslaagd evenement, dat vlekkeloos verliep. Verdeeld over vier wedstrijddagen zijn er bijna 400 spelers in actie gekomen. In totaal werd 40 uur lang getafeltennist op 22 tafels. Er werden 1500 partijen en 6000 games gespeeld.

Uitslagen Afdeingskampioenschappen

Zondag 18 januari 2015:

De prijswinnaars van de Afdelingskampioenschappen 2015 in de hogere seniorenklassen:

Enkelklasse 1:

1e prijs: Gamal de Groot (Hilversum)

2e prijs: Wouter van der Mark (Hilversum)

Troostronde:

1e  prijs: Wouter Schoeber (Hilversum)

2e prijs: Robert van der Horst (Hilversum)

Enkelklasse 2:

1e prijs: Bjorn Jansen (Effect)

2e prijs: Lisette van Es (Hilversum)