21e Fietspuzzeltocht ondanks ongemakken geslaagd

Aan reuring geen gebrek bij de 21e Fietspuzzeltocht die zondag 4 juli gehouden werd. Nog voordat het ‘Rondje Nunspeet’ goed en wel van start ging, voltrok zich een klein drama. De rode draad, de boekjes met 26 foto’s die in de juiste volgorde moesten worden gezet, bleken de verkeerde inhoud te bevatten. Stommiteit van de drukker en ook de controle naderhand ontbrak.

Na de totale verbijstering over dit jammerlijk falen vond samensteller Hans den Blanken zichzelf terug op de parkeerplaats van station Nunspeet, waar het steeds drukker werd met deelnemers die arriveerden. Hij trok als bij toverslag plan B uit de kast. De mobiele telefoon, een absoluut verboden gebruiksvoorwerp tijdens de tocht en in normale tijden goed voor een fikse geldboete en celstraf, bleek voor één keer redder in nood. Zo kwamen de foto’s die gezocht moesten worden, digitaal op ieders schermpje tevoorschijn.

Geen chagrijn

Nog meer tegenslag hing in de lucht. Het zou na 12 uur gaan stortregenen, maar het pakte anders uit. Tot de namiddag was het tegen alle verwachting in prima fietsweer, wat voor grote opluchting zorgde, niet in het laatst bij de organisatie die de bui al zag hangen. Pas rond 16 uur kwamen de eerste regendruppels en daarna was er geen houden meer aan. Drijfnat kwam de een na de ander over de finish, maar niemand die er chagrijnig van werd. Het zegt veel over de intense beleving van dit evenement.

De tocht van Nunspeet via Hulshorst en Hierden naar Harderwijk en terug verliep niet voor iedereen zonder problemen. Twee deelnemers, die aan de start verschenen met een ondeugdelijke fiets, reden al snel hun karretje aan gort. Ook hier vond de organisatie een oplossing door een reservefiets tevoorschijn te toveren, wat uiteraard de nodige strafpunten opleverde. Deelnemer J.V. had voorafgaand de fiets van zijn zwager onklaar gemaakt, die op zijn beurt ‘sportief’ revanche nam door J.V.’s  fiets  te preparen. Net toen J.V. op het punt stond zijn wrak 8 km mee te zeulen naar de tweede post, kwam de neutrale materiaalwagen langs met een vervangend vehikel.  Hem bleef op die manier een lijdensweg bespaard.

Protest

De 21e Fietspuzzeltocht kende nog een primeur: een officieel protest van een bewoner, die vond het ‘absoluut niet kunnen’ dat deelnemers maling hadden aan de privacy door, op zondag nota bene, bij haar naar binnen te gluren.

Ondanks de stortregen toch nog blije gezichten aan de finish: v.l.n.r.: Debbie, Donald, Eric en Tali.

Ondanks de stortregen in de namiddag bereikten op één na alle teams toch nog (redelijk) op tijd de finish, om vervolgens in natte kleding naar Hilversum af te reizen, alwaar iedereen binnen in het Tafeltenniscentrum kon bijkomen en van de barbecue-maaltijd kon genieten. Zoals elk jaar bracht de beeldpresensatie van de oplossingen de tongen in beroering. Diverse teams hadden hun eigen concurrent waar ze niet voor onder wilden doen. De mannen van het team van Fred Visser (de enige deelnemer die alle 21 Fietspuzzeltochten van de partij was) hadden daar geen last van. Zoals elk jaar namen zij met opgeheven hoofd de poedelprijs in ontvangst.

Titelprolongatie

Ook de andere prijswinnaars waren dezelfde als vorig jaar. De youngsters Sybren Fermin, Lotte en Anne Hoogeveen en Maike den Blanken (zie de foto bovenin) slaagden erin hun titel te prolongeren, wat bijzonder knap mag worden genoemd. Het team van Gilles van Oorschot, Han Geluk, Ruben Peters en invaller Bert Loosman rukte op naar de tweede plaats (vorig jaar derde), en nummers twee van vorig jaar, Jacintha Oranje, Rogier Poorthuis, Sarah Zagt en Roos Hijner gingen met de 3e prijs naar huis. Het verschil met de 2 teams daaronder (het team Erwin Knecht / Sonja Koudijs) en het team Robin Kroesen / Iris de Bie) was zegge en schrijven 1 en 2 punten (resp. 216, 215, 214 punten). De jongelingen Robin, Iris en hun teamgenoten Jibbe en Sarah  stegen met stip op de ranglijst: van de 15e naar de 5e plek, slechts twee puntjes verwijderd van het brons.

Vrijwilligers bedankt!

Graag willen we alle vrijwilligers die hebben meegeholpen met de organisatie  bedanken. Niet in het laatst Bert Olofsen voor het vervoer van de fietsen met zijn grote aanhanger en de gastvrijheid om ons te ontvangen op zijn camperplaats.

Bob Meewis, Niels Brinkman, Pieter en Teun Salentijn en Bjarne Olofsen voor het bezetten van de controleposten en het leiden van de spelonderdelen.

En natuurlijk alle vrijwilligers die hebben meegeholpen met het organiseren van de barbecue en het verzorgen van de drankjes, in het bijzonder Frans Wieringa en eerder genoemde J.V.

Eugène Staffhorst

Erwin Knecht en Sonja Koudijs maken zich op voor een spelletje pickpong op de eerste post.